Узурпація під виглядом децентралізації
semenuxa semenuxa

Через появу нових витрат місцева влада змушена буде закрити дірки шляхом спустошення бюджетів розвитку.

Презентуючи бюджет України на 2017 рік, Кабмін озвучив цікаву ідею: в рамках децентралізації, яка передбачала збільшення повноважень й доходів місцевих громад, уряд запропонував одночасно збільшити їхні витрати. Ідея правильна по суті, але в українських реаліях вона матиме протилежний ефект.

У Кабміні порахували, що завдяки децентралізації місцеві громади суттєво збільшили свої бюджети. З цим важко не погодитися. Адже саме завдяки цим коштам у багатьох невеликих містах і селищах вперше за довгі роки почали ремонтувати дороги, дитячі садки і школи, освітлювати вулиці. Здавалося б – ось вона, децентралізація в дії.

Втім, досить подивитися на ідею з іншого боку, як відразу напрошується інший висновок – радіти місцеві громади будуть недовго. Адже, не надавши повноти повноважень, уряд «повісив» на них ряд нових витрат, а саме оплату житлово-комунальних послуг освітніх та медичних установ, а також зарплату адміністративно-технічного персоналу.

Основний аргумент Кабміну – в місцевих бюджетах є гроші на ці витрати і така ініціатива навчить місцеву владу економити. В першу чергу на енергоносіях. Переконлива ідея. Але тільки в тому випадку, якщо не заглиблюватися в реалії життя сучасних українських маленьких міст і селищ. Адже під час неоголошеної війни, яка спричинила економічну кризу, база оподаткування на місцях постійно зменшується. Що це означає для громад? Ось лише кілька красномовних цифр. Харкову таке нововведення буде коштувати мінус 1, 2 мільярди гривень в рік, Запоріжжю – 800 мільйонів, Львову – 400 мільйонів, Миколаєву – 200 мільйонів, Білій Церкві – найбільшому місту Київщини – 51 мільйон гривень, Глухову – 22 мільйони. Чи не стане цей фінансовий тягар — непосильною ношею для міст? Де місцева влада буде брати гроші?

Навряд чи зважиться на радикальні кроки – скорочення опалювального періоду і зменшення тривалості навчального процесу. Влада змушена буде закрити дірки шляхом спустошення бюджетів розвитку, які є в містах. А тепер давайте порахуємо. Бюджет розвитку Миколаєва в 2016 році склав близько 500 мільйонів гривень. Тобто тепер в 2017 році він схудне як мінімум в два з половиною рази. На практиці це означає, що місцева влада змушена буде відмовитися від ремонту доріг та освітлення вулиць, покупки інвентарю в школи і медобладнання в лікарні. Завдяки акумульованих коштів влада міста оздоровила в три рази більше дітей, ніж у минулі роки. Уже в наступному році від цих кроків доведеться відмовитися.

У Львові бюджет розвитку 2016 року склав близько 1,2 мільярди гривень. Тепер він «схудне» на 400 мільйонів гривень. Цього року таку ж суму міська влада витратила на капремонт житлового фонду, будівництво, реставрацію пам’яток культури і так далі. У Запоріжжі в 2017-му році згорнуть програми стимулювання створення ОСББ (заохочення складалося в ремонті будинку, мешканці якого створювали ОСББ), адже гроші на це в 2017 році підуть на погашення наслідків ініціативи Кабміну. Не запланована на наступний рік і покупка медичного обладнання (в 2016 році на це витратили 100 мільйонів гривень). Доведеться місцевій влади уповільнити також темпи будівництва другого терміналу аеропорту, на які потрібні близько 700 мільйонів гривень (200 мільйонів з яких виділяє місто, інші – гроші центрального бюджету).

Бюджет розвитку Харкова в 2016 році склав 2 мільярди 966 мільйонів гривень. Уже в наступному році майже половину цієї суми міська влада змушена буде віддати не на розвиток міста, а на оплату витрат.

У невеликих містах така ініціатива взагалі може закінчитися катастрофою. У Білій Церкві, наприклад, в цьому році бюджет розвитку склав майже 158 мільйонів гривень. За ці гроші влада відремонтувала дахи в школах і замінила там вікна, добудувала дитячий садок, купила медобладнання і комп’ютерну техніку в лікарні. Ці проекти доведеться згорнути, бо в наступному році левова частка доходів піде на покриття нових витрат. У місті прогнозують, що бюджет розвитку 2017 року становитиме всього 5,4 мільйони гривень.

Фактично, місцева влада, яка повинна була отримати повноваження, а разом з ними і свободу дій, змушена буде відмовлятися від важливих соціальних програм та інфраструктурних проектів, щоб оплатити додаткові витрати, які на неї поклав уряд. І якщо великі міста ще зможуть вийти з ситуації, то для маленьких такі нововведення будуть катастрофічними, адже їх бюджети набагато менше, і рік вони закриють з мінусом. У Київській області вже в наступному році таких міст може бути сім. Безпорадно розводить руками і місцева влада Глухова на Сумщині. У 2016 році, маючи 10 мільйонів гривень на розвиток, в місті вперше змогли оновити медичне обладнання лікарні і нарешті відремонтували діряві дахи в дитячих садках. Але на 2017- й рік влада заклала в бюджет розвитку всього три мільйони. Це той мінімум, без якого місто просто не зможе функціонувати. Але і розвиватися він теж не буде. А озвучених 22 мільйонів на покриття нових витрат там просто немає.

Чи дійсно це той ефект, якого хотіла досягти влада, запускаючи децентралізацію? Напевно, в Кабміні такий розвиток подій передбачили. І щоб запобігти фінансовому колапсу, звернулися до ще однієї ідеї – акумулювали майже 15 мільярдів гривень, щоб покрити витрати невеликих міст. У доповненнях до бюджету навіть розписані планові цифри по територіях.

Але практика показує, що насправді гроші будуть розподілятися в ручному режимі. А значить, по суті, уряд робить мерів міст залежними від глав обласних адміністрацій. Якщо Володимир Гройсман хотів зробити мерів рабами, він досяг своєї мети. Як тут не сказати про горезвісний адмінресурс? Адже саме так він себе проявляє. А якщо згадати, що наступний рік може бути виборним, то ця ситуація абсолютного контролю над місцевою владою починає грати новими фарбами. Тобто відбувається ніщо інше, як узурпація влади під благими гаслами децентралізації.

Оригінал: Новое время

Роман Семенуха
object(WP_Term)#5138 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2159) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2159) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#5139 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(172) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(172) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті