Тетяна Острікова: «Самопоміч» розробила проект реформування податкової системи
ostrikova ostrikova

Верховна Рада отримала подання проекту державного бюджету України на наступний рік, однак, його затвердження неможливе без прийняття змін до Податкового кодексу. Парламентська дискусія зосередилась на обговоренні двох альтернативних законопроектів – ініційованих урядом та народними депутатами. Член фракції «Самопоміч», член Комітету з питань податкової та митної політики, Тетяна Острікова розповіла в інтерв’ю про проект реформи від уряду та зауваження фракції щодо планованих нововведень.

– Фракція «Об’єднання «Самопоміч» має власну позицію щодо податкової реформи, представленої урядом. Чому виникли розбіжності з Кабміном?

Ми з весни чекали податкової реформи, адже розуміли що Міністерство фінансів і уряд є основними стейкхолдерами цього процесу. Згідно Конституції та Закону про регламент, саме Міністерство фінансів є відповідальним за податкову, митну, бюджетну політику держави. Коли ми ближче до вересня зрозуміли, що концепція представлена Мінфіном не втілена в текст законопроекту, що вона не відповідає очікуванням суспільства, ми самостійно почали працювати по тих напрямках, які, на нашу думку, є необхідними для реформування податкової системи.

– Які ключові аспекти реформи згідно з позицією «Самопомочі»? Що потрібно зробити в першу чергу?

В першу чергу «Самопоміч» наполягає на необхідності реформування самого податкового органу. З цією метою, ми вважаємо, що у податкового органу потрібно забрати непритаманні йому функції. По-перше, це каральна функція – тобто сервісний орган не може мати в своєму складі податкову міліцію, як каральний орган. Той орган, який проводить перевірки, не може карати за невиконання вимог податкового законодавства – це конфлікт інтересів. Тому ми виступаємо за ліквідацію податкової міліції і створення незалежного правоохоронного органу – Служби Фінансових Розслідувань, який повинен бути створений за принципом національної поліції та антикорупційного бюро. Це означає конкурсний набір нових якісних працівників із сильними аналітичними здібностями, які будуть працювати перш за все, над аналізом ризиків та запобіганням можливих фінансових злочинів проти публічних фінансів держави.

– Яким чином «Самопоміч» пропонує здійснити реформу адміністрування податків, беручи до уваги корупціогенні фактори?

Наша кардинальна вимога – це усунення всіх перешкод в адмініструванні податків, усунення всіх корупціогенних факторів у відшкодуванні ПДВ. З цією метою, ми вважаємо за необхідне запровадження публічного реєстру заяв на бюджетне відшкодування ПДВ, а також здійснення такого відшкодування в порядку черговості, що призведе до знищення самої можливості корупції при відшкодуванні. Також наполягаємо на створенні єдиного автоматичного порядку відшкодування ПДВ для всіх платників – це відповідний строк для перевірки заявок, після чого ПДВ повинен бути або відшкодований на рахунок платнику, або правомірність його формування повинна бути оскаржена ДФС.
Вважаємо, що те, що пропонує Міністерство фінансів щодо фінансові гарантії, визначених Кабміном банків, є неприйнятним, том що При системі електронного адміністрування ПДВ з депонуванням коштів, будь-який податковий кредит в системі підтверджений сплаченими живими грошима на спецрахунок зобов’язанням, тому відшкодування повинно бути автоматичним, без будь-яких додаткових критеріїв, які пропонує Міністерство фінансів.

– Якою є позиція щодо запропонованої Мінфіном реформи оподаткування аграрної галузі?

Фракція «Самопоміч» вважає аграрну галузь однією з пріоритетних для економіки. Тому скасування спецрежиму оподаткування ПДВ для всіх видів сільськогосподарської продукції без запровадження будь-яких програм бюджетної підтримки, є неприйнятним. У випадку скасування спецрежиму, виробники продукції тваринництва втратять доходи від спецрежиму, водночас зростуть їхні втрати, оскільки зросте вартість зернових і технічних культур, через відновлення відшкодування ПДВ при експорті. А значить, зросте і вартість корму. Це відбувається в умовах, коли тваринництво переживає важку кризу. «Самопоміч» буде стояти на сторожі інтересів аграріїв, і в частині спецрежиму з ПДВ, і в частині фіксованого сільськогосподарського податку.

– Якою є позиція щодо оподаткування малого підприємництва?

При аналізі і голосуванні за будь-які законопроекти про податкову реформу, ми будемо захищати інтереси суб’єктів малого підприємництва, суб’єктів спрощеної системи, тому що в умовах, коли держава не здатна забезпечити роботою всіх осіб, ми повинні сприяти підприємцям, які створюють самі собі робочі місця. Тому такі радикальні пропозиції, які пропонує міністерство, ми вважаємо неприйнятними.
Звичайно, потрібно переглянути норми спрощеної системи в частині унеможливлення зловживань і використання спрощеної системи великим бізнесом, і коли великий бізнес ховається за третьою групою. Але та модель, яка на сьогоднішній день є, вона повинна залишатися незмінною, поки держава не вийде із стану рецесії і не зможе забезпечити людям належні умови праці у якості найманих працівників, поки не буде сформований належний середній клас.

– Яким чином «Самопоміч» оцінює проект Мінфіну стосовно перерозподілення податків на місцевому рівні?

На що наша фракція звертає увагу, це баланс інтересів місцевих бюджетів. Ми не можемо прийняти ті зміни, які призведуть до втрати доходів місцевими бюджетами, або призведуть до ситуації, коли внаслідок дефіциту пенсійного фонду, або внаслідок дефіциту держбюджету, держава залізе в кишені місцевих бюджетів, і перерозподілить місцеві податки на центральний рівень. Будь-які пропозиції в цій частині вважаємо неприйнятними. Ми повинні забезпечити і покращити ту фінансову децентралізацію, перші кроки до якої були зроблені у грудні минулого року.

– Як пропонуєте врегулювати податок на прибуток?

На сьогодні є багато проблем з цим податком – є великі переплати бізнесу, є балансові збитки, які невідомо, як відносити до об’єкту оподаткування. Тому фракція «Самопоміч» в цьому питанні вважає за доцільне переглянути саме об’єкт оподаткування – перейти до оподаткування розподіленого прибутку, з декотрими прямими об’єктами оподаткування – у вигляді трансферного ціноутворення, відносин з офшорними та низько оподаткованими юрисдикціями, з неприбутковими установами та роялті на користь нерезидентів.

Ці відносини будуть належати до прямого об’єкту оподаткування податком на прибуток. Ставка може бути предметом дискусій – це може бути і 18%, як було запропоновано Блоком Петра Порошенка, так і 20%, як запропоновано Мінфіном. Але це має бути оподаткування саме розподіленого прибутку. Тобто коли підприємство зароблені кошти інвестує в оборотні активи, в придбання нового обладнання, в збільшення заробітних плат працівників, це повинно всіляко вітатися та не оподатковуватися податком на прибуток. Ставка оподаткування може бути предметом дискусії, якщо власник хоче вивести зароблені гроші на споживання у вигляді дивідендів.

Тетяна Острікова
object(WP_Term)#5161 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2162) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2162) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) }
Новини