Стосується кожного: яким стане пенсійне забезпечення України?
semenukha_1 semenukha_1

1 жовтня 2017 року – точка відліку, від якої український Уряд планує запуск важливішого соціального проекту – пенсійної реформи. Яким чином зміниться життя українців вже за два тижні, залежатиме від фінального голосування Ради щодо запропонованих депутатами поправок. Перші висновки, що базуються на головних питаннях, згідно з існуючим законопроектом № 6614, можна зробити вже сьогодні.

Питання № 1. Це реформа?

Це – законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій. Не комплекс заходів, направлений на зміну всіх складових пенсійної системи. Не актуарні розрахунки щодо виведення з кризи бюджету ПФУ та переходу на нові рівні пенсійного забезпечення. Відсутнє впровадження накопичувального рівня. Є окремі депутатські ініціативи. Ключові вимоги, виконання яких має гарантувати пенсійна реформа: поетапне скорочення дефіциту ПФУ і забезпечення гідної пенсії українцям в середньостроковій та довгостроковій перспективі. Висновок очевидний: це не реформа.

Питання № 2. Яким буде підвищення?

Назва законопроекту “про підвищення пенсій” не в повній мірі відповідає дійсності. Підвищення відбудеться для 5,5 мільйонів наявних пенсіонерів. Процедура перерахунку буде проведена для всіх, але більш-менш суттєве збільшення заплановане менше ніж для 50% пенсіонерів. На цьому функціонал підвищення у законопроекті закінчується. Починається його обернено пропорційна дія для тих, хто виходить на пенсію після набрання цим законом чинності.

Пенсія для осіб-платників ЄСВ обчислюється згідно з встановленою формулою, в якій присутні два важливих коефіцієнти, що впливають на її кінцевий розмір. Це – коефіцієнт середньої заробітної плати по країні за останні три роки та вартість 1 року страхового стажу. Відповідно до законопроекту № 6614, коефіцієнт середньої заробітної плати по країні буде на найближчі три роки зафіксований на позначці 3764 гривні. Цей коефіцієнт відповідає показникам 2015 року, коли річний показник фіксувався на рівні 3661, 41 грн.

Фактично середня заробітна плата буде зростати, але для обчислювання пенсій законодавчо закріпиться саме ця цифра. Вартість 1 року страхового стажу буде знижено з 1,35 (за чинним законодавством) до 1. Мовою реальних грошей це означає, що для пенсіонерів із різними вхідними даними (кількість страхового стажу, коефіцієнт індивідуальної заробітної плати, тощо) це коштуватиме від 0 до 1000 гривень щомісяця. Таким чином відбудеться часткове утримання бюджету ПФУ від подальшого дефіциту.

Питання № 3. Чи будуть позитивні зміни?

Об’єктивно – так. До таких змін належать відміна оподаткування для працюючих пенсіонерів. Ганебну помилку Уряду Яценюка буде виправлено. Внесенням депутатських правок були виправлені і деякі помилки урядового законопроекту. Частково буде знято навантаження з бюджету ПФУ – частина соціальних виплат буде перекладена на окрему статтю бюджету. Відбулась значна уніфікація законодавства. На вимогу фракції “Об’єднання “Самопоміч” були враховані наступні норми:

· прибрано підвищений ЄСВ для підприємств зі шкідливими умовами виробництва;

· влада врахувала вимоги “Самопомочі” до встановлення строків проведення аудиту ПФУ,

· у законопроекті були відображені пропозиції фракції щодо створення єдиного національного реєстру одержувачів пенсій та соціальних виплат.

Питання № 4. Чи будуть негативні зміни?

Наявний дефіцит бюджету Пенсійного фонду України є тим чинником, що тягне за собою і негативні зміни. Наприклад, підвищення пенсійного віку. Уряд не говорить про це відкрито, називає процес “підвищенням страхового стажу”, але явище має місце. З моменту набуття чинності законом, особа отримає право виходу на пенсію у 60 років за наявності 25-35 (для жінок – 30) -річного страхового стажу, у 63 – зі стажем 15-25 років, після 65 – з 15-річним стажем. Чи прослідковується тут підвищення пенсійного віку у порівнянні з чинним законодавством, коли особа має право виходу на пенсію у 60? Так. Ймовірно, Уряд займається підміною понять, тому що не працює у форматі компенсаційної основи. Тобто, якщо у частини пенсіонерів (не всі залишаться без необхідного стажу на момент настання 60-річного віку, перша група ризику – люди, що мають десятиріччя неофіційної трудової біографії у 90-х) забирається можливість виходу на пенсію у 60 років, їм з боку держави мають бути запропоновані певні соціальні програми, пільги та послуги. Так в світі будуються реформи.

У країнах Європи люди виходять на пенсію пізніше українців. В середньому у 63 – 67 років. Це обґрунтована норма, адже треба звернути увагу на середню тривалість життя європейців та умови, в яких вони проживають. Середня тривалість життя українського чоловіка – 64 роки. Загалом в Україні кількість чоловіків трохи перевищує 20 мільйонів, при цьому чоловіків, старших за 65 років – всього 2,3 мільйони.

Проблема нестачі страхового стажу корегується законом. Відповідно до чинного законодавства особа має право зробити разовий внесок, що покриє сплату ЄСВ за дворічний період. Тобто 2 роки стажу можна докупити. Урядовий законопроект № 6614 пропонує дві негативних норми: необґрунтоване збільшення вартості купівлі стажу та неврахування придбаного за одноразовий внесок періоду при обчисленні мінімальної пенсії при 35-річному (для жінок – 30-річному) стажі. Ця норма є дискримінаційною, адже закон дозволяє докупити стаж, але не дозволятиме використати його в повній мірі.

Такі впровадження хоч і вплинуть на зменшення фіскального розриву, але не в значній мірі. Додаткових фінансових джерел для скорочення дефіциту бюджету ПФУ законопроект не передбачає. Взагалі, вищевказані норми суперечать положенням солідарної системі, яка в першу чергу має бути гарантом справедливості.

Питання № 5. Що ще можна змінити?

Наразі Верховна Рада України має прийняти остаточне рішення щодо запропонованого урядового законопроекту про підвищення пенсій. На поточний момент Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення було відхилено багато депутатських правок, спрямованих на виправлення недоліків законопроекту № 6614. Але на голосуванні ми наполягатимемо на їх врахуванні. Зокрема важливо обстояти наші наступні пропозиції:

– скасування змін чинного законодавства щодо підвищення страхового стажу;

– скасування ініціативи щодо зменшення величини оцінки 1 року страхового стажу;

– виключення з законопроекту норми про підвищення вартості покупки страхового стажу і положення про ігнорування купленого страхового стажу при обчислюванні мінімальної пенсії;

– збереження спеціального порядку призначення пенсій для осіб-працівників підприємств зі шкідливими умовами праці;

– відновлення прав жінок, що достроково вийшли на пенсію, на перерахунок їх пенсії за настанням їх офіційного пенсійного віку – 60 років;

– встановлення для підприємств з різним штатом індивідуальних умов щодо квотування на працевлаштування осіб передпенсійного віку (несправедливо вимагати один і той же відсоток працевлаштованих людей передпенсійного віку від малого та великого підприємства).

Джерело: https://ua.censor.net.ua/b7053

Роман Семенуха
object(WP_Term)#5149 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2240) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2240) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#5231 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(181) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(181) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті