Передвиборні “американські гірки”

Кілька думок про рейтинги, гасла та “менше/більше зло”.

В останні два тижні, які були несесійними, мав багато зустрічей з людьми в різних регіонах країни. І відчув, що люди, зрештою, почали по-справжньому цікавитися президентськими виборами. Тому що питання “за кого голосувати і чому?” лунало дуже часто. Від рідних, друзів, сусідів, на публічних зустрічах, зупиняли навіть на вулиці. При цьому ця зміна у ставленні до виборів дуже різка: від повної апатії – до великого співпереживання.

Як на мене, це свідчить про те, що саме зараз розпочався етап «включення» виборців у передвиборну кампанію. Фактично, люди лише тепер задумуються, за кого голосувати.

Які з цього можна зробити висновки?

По-перше, результати опитування громадської думки, які оприлюднювали раніше, є дуже умовними. У багатьох із них відсоток тих, хто не визначився, доходив до половини від усіх опитаних. Підтверджують умовність опитувань й різкі коливання у показниках рейтингів: від беззаперечної переваги Юлії Тимошенко минулого року – до першого місця Володимира Зеленського в останніх опитуваннях.

Упевнений, такі передвиборні рейтингові “американські гірки” будуть тривати надалі – і ця кампанія покаже себе як найбільш непередбачувана за всі часи. Не сумніваюся, що теперішні “лідери” будуть здивовані кінцевими підсумками.

По-друге, саме зараз люди потребують допомоги для прийняття свідомого і раціонального вибору. Тому що політичні технології та інформаційні маніпуляції набули настільки витончених форм, в яких самим розібратися складно. При цьому “грають” на найтонших людських почуттях: патріотизмі та загрозі державності (“Хто не Порошенко – той Путін”), забезпеченню базових потреб людини (“Зменшити ціну на газ у два рази”), почутті справедливості (“відновлення смертної кари”) і навіть на природній людській властивості вірити в чудеса (“Все буде Зе!шибісь!”).

Натомість я переконаний, що вибір глави держави має бути усвідомленим, а не ірраціональним. А для цього людям потрібна інформація. У чому має полягати роль усіх суспільно активних громадян в цій ситуації?

Насамперед потрібно наполягати на проведенні передвиборних дебатів між основними кандидати в президенти. Особливо важлива роль тут – громадянського суспільства. Передвиборна кампанія має бути змаганням ідей і програм, а не виборчих роликів та гасел. Це можуть забезпечити дебати. Така практика діє в усіх цивілізованих демократіях. У нас наразі лише Андрій Садовий чітко висловив готовність взяти участь у дебатах. Сказав і зробив, бо перші дебати з Анатолієм Гриценком вже відбулися.  

А ще – кожен політик чи громадсько-політичний діяч повинен не лише озвучити свій вибір кандидата у президенти, а й чітко пояснити та аргументувати, чому так. Хай навіть зважаючи не лише на програмні засади кандидата, а й на його особисті якості (людям це наразі важливо). Але ця змістовна інформація має бути в достатньому обсязі в публічному просторі. Саме проаналізувавши це, українці зможуть зробити свідомий вибір. Інакше – знову буде загроза перемоги кандидатів “Менше зло” чи “Кіт у мішку”.

Мій вибір очевидний, я член команди Андрія Садового та уповноважений представник кандидата у ЦВК. Попри це, беру на себе зобов’язання найближчим часом публічно аргументувати, чому цей кандидат заслуговує на увагу. До чого й інших закликаю!

Джерело: https://censor.net.ua/b3112928

object(WP_Term)#8545 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4017) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(4017) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) }
Новини