Новини
Креативний клас. Як освіті встигати за перетвореннями світу?

Немає більш вигідної і водночас більш благородної сфери для інвестування, ніж освіта

Про важливу роль освіти у перетворенні світу не варто й говорити – це загальновідомий факт. Однак цей зв’язок не є абсолютно одностороннім: у свою чергу,  суспільний розвиток теж впливає на зміну моделей та інструментів освіти. У ситуації, коли світ не стоїть на місці, а постійно рухається вперед, Україні теж не варто залишатись на узбіччі, а прагнути максимально скористатись усіма можливостями, що може запропонувати XXI століття. У цьому плані нам варто звернути увагу на одну дуже успішну некомерційну організацію, яка поставила собі за мету надання безкоштовної середньої освіти світового рівня: скрізь і для всіх, чим докорінно змінила наше уявлення про роль інтернету в освітніх технологіях.  

Освітня революція

Під час відвідин цьогорічного Фестивалю Ідей від спільноти Аспен я мала можливість послухати виступ Салмана Хана – успішного громадського діяча, засновника всесвітньо відомого сайту Академія Хана (Khan Academy ). Історія успіху цього чоловіка є надзвичайно надихаючою.

Салман здобув хорошу освіту в Массачусетському технологічному інституті та Гарвардській бізнес-школі і після цього працював комерційним аналітиком. Одного разу родичі попросили його допомогти кузині, в якої були проблеми з математикою. Він визначив прогалини в її знаннях і пояснив ці незрозумілі аспекти. Її справи одразу покращились, хоча до того в школі говорили, що в неї просто немає здібностей до математики.

Хан ще раніше помітив цей широко розповсюджений стереотип: мовляв, далеко не всі люди мають здібності до точних наук. На його ж власну думку, насправді основною проблемою тут є «ефект швейцарського сиру», коли незрозумілі аспекти вже формально вивченого стають прогалинами в знанні, що заважають в подальшому ефективно засвоювати матеріал. І це насправді логічно: 80% правильних відповідей на тестуванні вважається хорошим результатом. Однак, якщо порівнювати з іншими сферами, ніхто не зводитиме стіни будинку, коли фундамент готовий тільки на 4/5. Однак, в освіті чомусь ще досі панують інші принципи. 

Інші родичі також стали звертатися до Хана  з проханням допомогти  їхнім дітям. З огляду на витрату часу, одного разу хтось порадив йому, що, задля того, щоб уникнути багаторазового повторення одного й того самого матеріалу, було б набагато краще записувати ці лекції на відео. На той момент ніхто не розглядав такі платформи, як Youtube, в якості джерела освітніх матеріалів, адже подібні сайти сприймались як суто розважальні. Однак Хан вирішив-таки скористатись цією веб-сторінкою. Саме з Youtybe-каналу, де Хан викладав свої записи, і зародився його проект – у вигляді окремого сайту. Це було революційним моментом в розвитку освіти: тепер можна було інтегрувати новий створений людиною технологічний потенціал в процес удосконалення якості освіти.

Варто зазначити, що при створенні проекту в 2006 році у Хана не було ніякої бізнес-моделі. Син мігрантів, який закінчив першокласні університети, він чудово розумів роль освіти для хорошого майбутнього людини. Тому доступ до всіх відео був абсолютно безкоштовним: Академія Хана не збирається зраджувати цьому своєму основоположному принципові і в майбутньому. 

Коли навчальні відео сайту почали набувати стрімкої популярності, з’явилися перші благодійні внески на розвиток цієї організації. У 2010 році Білл Гейтс зізнався, що він використовував сайт Хана для навчання своєї дитини. Фундація Білла та Мелінди Гейтсів з того часу стала одним із основних спонсорів Академії Хана. Завдяки щедрим пожертвуванням від різних донорів, базу відео вдалось розширити: тепер вона не обмежується тільки математикою, а також охоплює широкий спектр природничих, технічних та гуманітарних наук.

Історичний контекст освіти

Виникнення подібних інструментів для отримання знань аж ніяк не є випадковим, а чудово вписується в закономірності суспільного розвитку.

Економіка двадцятого століття була індустріальною. Конвеєр Генрі Форда був символом її стандартизованості  та автоматизму, які блискуче спародіював Чарлі Чапліном у своєму фільмі «Нові часи». Однак тепер настала інша епоха. Замість величезних заводів з ієрархічною системою виробництва, символами інноваційності стають невеликі стартапи із часто доволі децентралізованим механізмом роботи, спрямованим на вивільнення максимальної кількості креативної енергії його працівників задля досягнення підсумкового успіху.  Простіше кажучи, майбутнє світової економки – за креативним класом із комерційною жилкою, що займатиметься інноваціями в різних сферах. 

Проте, зміна в структурі економіки та трансформація відповідних способів організації роботи людей в її межах ставить питання і про зміну моделей освіти та визначення заново того комплексу навичок, які є найбільш актуальними саме для нашої епохи.  

Ми можемо навести багато прикладів з історії, коли ряд знань чи вмінь за певний час із суто елітарних ставали загальнообов’язковими. Раніше читати і писати вміли лише обрані, тоді як зараз це є базовим вмінням. В СРСР доступ до по-справжньому якісного вивчення англійської мови мали одиниці. Для теперішнього молодого покоління це не дивина: щось звичне, але водночас вкрай необхідною для життя.  Аналогічно ми можемо припустити, що з прогресом суспільства та переходом до так званої «економіки знань», роль знань в технічних і природничих сферах трансформується в щось набагато більш необхідне для життєвого успіху, але водночас таке, чого не так вже і складно навчитися.

Можливість для України

На теперішній час Академія Хана налічує 62 млн користувачів в 190 країнах світу, а самі навчальні лекції перекладені на десятки мов. На сайті ініціативи розміщені лекції з найрізноманітніших галузей знань: від математики, хімії та фізики до історії мистецтв. Лекції короткі, переважно до десяти хвилин, їх база постійно оновлюється новими темами. Відео супроводжуються онлайн-тестуваннями, які допомагають закріпити  вивчений матеріал. Зручний мультимедійний формат дозволяє кожному рухатись в його індивідуальному темпі, максимально використовуючи можливість повторного перегляду відео на тих моментах, що саме цій конкретній особі були незрозумілими з першого разу.  З огляду на це, дитина не боїться розпочинати процес навчання, адже ніхто не буде порівнювати її з іншими в класі, в такій спосіб здійснюючи психологічний тиск на неї. Подібні можливості закладають основу для того, щоб дитина була впевнена у своїх вміннях сьогодні. А завтра ця впевненість стане основою для її подальшого життєвого успіху.

Даний проект став великим резервуар знань і можливостей, який дозволяє доповнити і удосконалити навчальний процес середньої освіти. Подібна ініціатива дозволяє зрівняти шанси, що діти потраплять на хороші спеціальності в університеті, що може дати їм путівку в нове життя. Саме тому потенціал Академії Хана для використання в країнах, що розвиваються, одразу був належно оцінений. До прикладу, Нейл Д’Суза, колишній працівник компанії CISKO, ще в 2011 році започаткував проект з надання електронних девайсів із безпровідним інтернетом сиротинцям у віддалених та ізольованих регіонах Індії, Індонезії та Монголії. Їх метою було забезпечити доступ до матеріалів кількох освітніх онлайн-ресурсів, зокрема і Академії Хана, в якій Д’Суза певний період працював, адвокатуючи переклад відео іншими мовами.  

Україна не залишилась осторонь цього загального процесу розширення доступу до нового освітнього ресурсу. Команда волонтерів проекту School Champion є офіційним представником Академії Хана в країнах СНД. Сама ідея перекладу відео українською зацікавила окремі вітчизняні благодійні фонди. На Youtube є канал, де майже 180 відео вже  перекладені українською мовою. Частина матеріалів українською є і на головному сайті проекту. 

Однак цього недостатньо. Станом на 2018 рік, на сайті Академії Хана викладено понад 4500 відео, загальна тривалість яких – майже 27 днів. Таким чином, те, що вже перекладене українською – це лише крапля в морі, тому коло прихильників української Академії Хана потребує значного розширення. 

Саме тому закликаю представників соціально відповідального небайдужого бізнесу звернути увагу на дану проблематику. Знання дітей сьогодні – запорука відповідної кваліфікації працівників завтра: немає більш вигідної і водночас більш благородної інвестиції, ніж освіта.

Оригінал

Вікторія Войціцька

telegram
БУДЬТЕ В КУРСІ ГОЛОВНОГО, ПІДПИШІТЬСЯ НА НАШ КАНАЛ: T.ME/SAMOPOMICH

object(WP_Term)#7448 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(3312) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(3312) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#7449 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(367) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(367) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті