
Я просив Президента не підписувати цей закон, а разом зі спікером парламенту зібрати цього тижня позачергове засідання Верховної Ради і виправити ті норми, які клептократи зіпсували під час голосування за цей документ.
Існує три проблеми. По-перше, в законі про е-декларування військових зроблена дірка – звільнено від подання декларацій про майно їхніх родин посадовців, які відповідають за фінанси військових частин, закупівлю паливно-мастильних матеріалів, господарську частину. Навіть Міністерство оборони під час підготовки цього закону у нашому комітеті погоджувалося, що це корупціогенна діяльність, і такі офіцери мають подавати свої декларації та оприлюднювати їх в інтернеті. Також до закону потрібно додати вимогу до НАЗК не розкривати інформацію, в яких військових частинах отримують свою платню вищі офіцери. Це може допомогти ворогу ідентифікувати, хто в якій частині служить.
Друга проблема – хоча закон спочатку подавався Президентом для врегулювання розкриття своїх декларацій військовими, депутати його фракції разом із «Народним фронтом», Радикальною партією, Опозиційним блоком, групами «Відродження» та «Воля народу» дописали в закон вимогу подання декларацій всіма антикорупційними громадськими організаціями та членами громадських рад в Україні.
Це – перекладання з хворої голови на здорову. Громадянське суспільство не використовує гроші платників податків, і поширювати на громадян вимогу е-декларування можна лише після того, коли останній посадовець відповість за брехню в своїй декларації або зможе пояснити описане там майно.
У нинішніх умовах, коли Агенція із запобігання корупції та суди є залежними, е-декларування для громадських активістів може обернутись новими способами тиску на них та репресіями проти тих, хто викриває корупцію.
Третя проблема – ці норми вносилися клептократичною більшістю в парламенті з таким поспіхом, що вони вписали туди дві протилежні вимоги. За однією вимогою, громадянське суспільство має подати декларації до травня цього року. За іншою – вже наступного, 2018 року. Як буде працювати закон, якщо він сам собі протирічить?!
Після підписання Президентом цього закону його буде ще важче виправити. Пропозиція Президента створити робочу групу і розробити поправки не вартує багато. Президент прекрасно розуміє, що більшість депутатів у парламенті не проголосує за виправлення закону. А він зможе, як завжди, сказати: «Це незалежний парламент».
