Чому “Укрзалізниця” приречена

Попри величезні розміри, компанія залишається неповороткою і неефективною. Головна причина — монополізм перевізника. З цим слід покінчити.

Довжина та розгалуженість залізничних шляхів України — другі в Європі й поступаються лише німецьким.

При цьому в Німеччині залізницею здійснюється 46% подорожей, у нас — лише 15%.

Проблем багато: і застарілий рухомий склад, і відсутність податкових пільг на внутрішні перевезення, і неефективна логістика, і одночасна робота тепловозів та пасажирських “швидкісних” поїздів, що робить подорож тривалою і некомфортною.

Однак головна проблема — це монополія, відсутність конкуренції, що заважає “Укрзалізниці” розвиватися та атрофує бізнес-підхід до процесів.

Наприклад, “Укрзалізниця” з 2019 року ввела плату за групові бронювання квитків, 200 грн за квиток. Ця плата не повертається, тож деякі квитки подорожчали майже удвічі. Тимчасом в інших країнах на групові перевезення діють знижки.

Коли я почала вимагати від керівництва “Укрзалізниці” скасувати плату за бронювання, отримала відповідь: зросли витрати, зарплати персоналу, тож перевезення залізницею стали збитковими.

Таку непрофесійну відповідь надав керівник “Укрзалізниці” пан Кравцов, зарплата якого разом з преміями та надбавками перевищує 3 млн грн на місяць. Тобто в рази більше, ніж заробляє, наприклад, канцлер Німеччини Ангела Меркель.

Я не проти високих зарплат, якщо керівник ефективний. Однак в “Укрзалізниці” така логіка: наші високі зарплати роблять перевезення збитковими, тож піднімімо в шість разів вартість бронювання. Будь-який студент економічного факультету знає, що низьку рентабельність не можна рятувати шляхом зниження попиту.

Це шлях в нікуди, він існує доти, доки нема вибору. За такою логікою можна й залізничні перевезення скасувати, бо з появою великої кількості авіаперевізників квитки на літак зрівняються з вартістю квитків на потяг. Високі ціни, низький сервіс та неефективне керівництво — результат монополії на залізничні перевезення.

Це те саме, що встановити мільйонну зарплату менеджменту заводу з виробництва автомобілів “Запорожець” без модернізації продукту, а для компенсації витрат продавати “Запорожці” за ціною BMW. В українських реаліях це працює, бо “Укрзалізниця” має монополію на здійснення залізничних перевезень.

Спроби розбити цю монополію зупинив президент. У 2016 році Верховна Рада ухвалила законопроект про приватизацію “Укрзалізниці” на прозорому конкурсі, але президент наклав на нього вето. Після того криза лише поглибилася.

На будь-яку критику щодо поганого сервісу та логістики керівництво компанії відповідає так: “Дайте грошей”. Я попросила Кравцова надати стратегію розвитку підприємства, підвищення ефективності перевезень та поліпшення логістики. На жаль, я отримала лише суху статистику і скарги на брак коштів.

З цього роблю висновок, що ні стратегії розвитку залізничних перевезень, ні елементарного бачення, що треба зробити для формування попиту на пасажирські перевезення в ринкових умовах, в “Укрзалізниці” нема.

Який вихід? Термінова ліквідація монополії “Укрзалізниці”. Слід віддати на прозорий конкурс та приватизацію всю логістику та перевезення, як це зробили у туристичних Великобританії, Франції, Японії та інших розвинених країн.

Ми з колегами вже зареєстрували такий законопроект. До речі, приватизувати “Укрзалізницю” радив Україні МВФ. Там, де є конкуренція, там є розвиток.

Оригінал

Анна Романова
object(WP_Term)#8265 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(3878) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(3878) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#8264 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(427) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(427) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті