Бюджетна «децентралізація» 2017
byudzhet byudzhet

Успіх фінансової децентралізації та поступ у реформі місцевого самоврядування очевидно злякав наших державних можновладців, які вирішили проектом Державного бюджету України на 2017 рік щонайменше позбавити місцеві громади бажання об’єднуватись або зупинити цей напрям реформи загалом.

При цьому, продовжуючи декларувати незмінність і незворотність основних умов фінансової децентралізації, уряд водночас переклав на плечі місцевого самоврядування понад 30 мільярдів гривень видатків, що гарантовані державою та повинні були фінансуватись з держбюджету.

 

10_ctattya_byudzhet2017-vych-1

 

 

Коротко про додаткове навантаження на місцеві бюджети згідно з урядовим проектом Державного бюджету України на 2017 рік:

  • передано на фінансування з міських бюджетів 25 державних закладів охорони здоров’я, всі санаторії для дітей і підлітків та хворих на туберкульоз без надання будь-яких компенсацій місцевим бюджетам (це близько 0,3 млрд грн);
  • не передбачено покриття втрат місцевих бюджетів від підвищення у 2,5 раза тарифу на електроенергію для зовнішнього освітлення (це не менше 1,2 млрд грн);
  • вкотре не передбачено субвенцію для компенсації витрат на пільгове перевезення громадян (це близько 2,2 млрд грн);
  • освітня субвенція передбачена лише на оплату праці педагогічного персоналу, а всі інші працівники освітньої сфери (бібліотекарі, психологи, лаборанти і т.д.) повинні утримуватись за кошти місцевих бюджетів (це близько 9,2 млрд грн);
  • держава так і не планує розраховуватись за борги, що виникли у 2013-2015 рр. у місцевої влади у зв’язку із встановленням національним регулятором економічно необґрунтованих тарифів, що змушує місцеві бюджети з власних обігових коштів погашати ці борги, що виникли не з їх вини. А на сьогодні  це становить вже 7,3 млрд грн. Окрім того, на цю заборгованість вже НАК «Нафтогаз» нарахував пені і штрафів на суму 12,0 млрд грн (загалом 19,3 млрд грн).

 

Але держава не лише перекладає на місцеві бюджети додаткові витрати. Вона ще й намагається створити умови, за яких органи місцевого самоврядування будуть залежними від державної влади.

Наприклад, бюджетам міст обласного значення, Києва та об’єднаних територіальних громад (ОТГ) не передбачено жодного фінансового ресурсу на утримання закладів освіти та охорони здоров’я (оплата енергоносіїв та комунальних послуг). Субвенція, яка покриває вказані видатки в сумі 14.9 млрд грн, передана лише на обласний та районний рівень. Це серйозна перешкода для продовження реформи об’єднання територіальних громад, а також для діючих об’єднаних громад, оскільки ця норма ставить міста обласного значення та об’єднані громади в залежність від керівництва області чи району. Тобто, фактично, свідчить про повернення до централізації фінансів, адже 6,2 млрд грн (понад  потребу області і районів, що становить 8,7 млрд грн) будуть розподілятись вже за рішенням обласної чи районної ради. Не виключено також, що в кінцевому підсумку оплата енергоносіїв та комунальних послуг повністю ляже на місцеві бюджети, а кошти субвенції підуть тільки на «свої» заклади обласного та районного рівня.

Іншими змінами до Бюджетного кодексу  України (статей 1032 та 1034) органи місцевого самоврядування позбавляються права спрямовувати залишки субвенції (медичної і освітньої) на капітальні видатки та оптимізацію мережі закладів (освітніх та медичних). Це позбавляє місцеву владу стимулу проводити заходи з оптимізації, адже залишки коштів субвенції все одно заберуть. Не зможуть місцеві ради спрямувати залишок коштів і на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів.

А «турботу» держави про місцеве самоврядування наочно продемонстровано джерелом наповнення програми «Державний фонд регіонального розвитку» (ДФРР), яким визначені конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення. Реалістичність цього джерела наповнення ДФРР видно з цьогорічного плану виконання бюджету, де відсоток конфіскованих до бюджету коштів тяжіє до нуля.

Окрім того, вже за звичною практикою змінами до статей 91 та 102 Бюджетного кодексу України пропонується вилучити з державних програм соціального захисту та перенести на місцевий рівень ряд компенсаційних виплат та соціальних пільг (наприклад, пільги з послуг зв’язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни, ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; особам, звільненим з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби; реабілітованим громадянам, які стали інвалідами внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і т.д.).

І, нарешті, останнє. Чи не кожного дня ми чуємо про важливість об’єднання територіальних громад, і як багато держава для цього робить. Так от, прямі міжбюджетні відносини передбачені лише для 172 ОТГ (з них 159 минулорічні), тобто лише для 13 з 25 ОТГ, у яких цього року вже відбулись перші вибори. Мало того, 11 грудня цього року пройдуть перші вибори ще у 41, а 18 грудня – у 143 об’єднаних територіальних громадах. І всі вони мали би бути передбачені у Державному бюджеті на наступний рік, чого ми, на жаль, не бачимо.

Автор: Любомир Зубач

 

Любомир Зубач
object(WP_Term)#5135 (16) { ["term_id"]=> int(14) ["name"]=> string(41) "Децентралізація влади" ["slug"]=> string(16) "decentralization" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(14) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(34) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(14) ["category_count"]=> int(34) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(41) "Децентралізація влади" ["category_nicename"]=> string(16) "decentralization" ["category_parent"]=> int(1) } object(WP_Term)#5159 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2229) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2229) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) }
Децентралізація влади