Безпека на дорогах — як зберегти життя людей?

«Політика збереження життя та здоров’ я людей – це те, що повинен робити кожен представник влади. Зберігши хоч одне життя – можна вважати, що ти зробив щось корисне. У парламенті для мене найпріоритетнішою є задача реалізації концепції безпечних доріг та збереження життя людей на дорогах», – акцентує народний депутат від фракції «Об’єднання «Самопоміч», голова підкомітету з питань безпеки автодорожнього руху профільного парламентського комітету Ігор Діденко.

Питання безпеки дорожнього руху є дуже актуальним у нашій країні, оскільки щодня ми втрачаємо на дорогах України більш як 10 людей і сотні людей травмуються.

«Зростаюча кількість аварій є результатом відсутності комплексної системної роботи, спрямованої на зменшення ДТП протягом багатьох років, але наразі є всі шанси змінити цю сумну статистику та зберегти життя і здоров’я наших людей», – зауважує Ігор Діденко.

Детальніше про питання безпеки дорожнього руху в інтерв’ю розповів Ігор Діденко.

Яка поточна ситуація та що є важливим у питанні забезпечення безпеки на дорогах?

По-перше, відбувається автомобілізація населення, а це означає, що кількість автомобілів буде зростати. По-друге, ми задекларували будівництво нових доріг. Така тенденція є одним із етапів розвитку нашої країни, і тут питання безпеки на дорогах стає ще більш актуальним. Бо будуючи нові дороги та купуючи авто, важливо не забувати та обов’язково враховувати, що дороги не повинні нести небезпеку для учасників руху і потребують виконання стандартів безпеки під час їх будівництва. А кожному водієві та власнику авто важливо нагадувати, що автомобіль, окрім комфорту в пересуванні, є також джерелом підвищеної небезпеки, оскільки може покалічити чи вбити людину у разі його нерозумного використання.

Чому така висока аварійність на дорогах, особливо з тяжкими наслідками?

Зростаюча кількість ДТП, у тому числі з тяжкими наслідками, є результатом відсутності комплексної системної роботи, спрямованої на зменшення ДТП протягом багатьох років, відсутності відповідального державного органу за політику безпеки дорожнього руху та й загалом відсутності розуміння, а що ж таке безпека дорожнього руху. Питання безпеки на дорогах є комплексним і потребує скоординованої та налагодженої роботи багатьох міністерств та відомств. Важливо зрозуміти, що один чи декілька заходів не вирішать проблему. До цього питання потрібно підходити системно та комплексно. Безпека на дорогах – це не лише інфраструктура і дороги, це і свідомі водії і пішоходи та відповідна культура, це виховання наших дітей з дитсадків, це ефективний контроль і ефективна державна політика і так далі. Наприклад, збільшення штрафів вплине, але суттєво не змінить ситуацію, бо це є одним із елементів роботи зі свідомістю водія. Більш детально про всі складові безпеки зазначу додатково.  

Чому ви декларуєте, що є всі шанси змінити ситуацію?

Тому що нарешті держава зробила перші дуже важливі кроки для того, щоб цю ситуацію почати змінювати. Відтепер у нашій державі, за результатами понад двох років плідної роботи відповідних міністерств та відомств, громадськості та підкомітету з питань безпеки автодорожнього руху Комітету з питань транспорту ВРУ, вироблені та затверджені Кабінетом Міністрів України три дуже важливих документи:

Стратегія підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року

План заходів щодо реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху на період до 2020 року 

Державна програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року

Затвердження цих документів створює основу для того, щоб почати роботу з питанням безпеки дорожнього руху системно, скоординовано та ґрунтовно.

Дуже важливо, що Стратегія визначає конкретну мету з конкретними цифрами, а саме – зниження рівня смертності внаслідок ДТП щонайменше на 30%. Враховуючи поточну статистику, це збереження майже півтори тисячі людей! Окрім того, Стратегія містить основні принципи і пріоритети щодо підвищення рівня безпеки на дорогах.

Іншим дуже важливим кроком є створення Координаційної ради з безпеки дорожнього руху за головуванням Прем’єр-міністра, оскільки без координації дій міністерств та відомств та зацікавленості сторін система не буде працювати ефективно.

І найважливішим є те, що відтепер ми маємо кошти на заходи з безпеки дорожнього руху. Я особисто наполягав на тому, щоб 5% від Дорожнього фонду були спрямовані на заходи із забезпечення безпеки на дорогах. Це означає, що нарешті у держави з 2018 року є кошти на запровадження та реалізацію заходів з безпеки дорожнього руху. Тепер ми маємо захищену статтю бюджету, яка спрямована на збереження життя наших людей. Заходи та обсяги їх фінансування детально розписані в Державній програмі. До 2020 року на заходи з безпеки дорожнього руху передбачено майже 9 млрд грн. Як голова підкомітету та співголова Координаційної ради та в рамках своїх депутатських повноважень буду контролювати виконання Держпрограми та сподіваюсь на чесність органів виконавчої влади та на цільове використання виділених коштів.

Отже, на що будуть витрачатися кошти та за якими напрямками буде рухатися держава для зміни ситуації на дорогах?

Як і зазначав раніше, питання безпеки є комплексним, тому Стратегія, План заходів та Держпрограма вирішують питання безпеки за 9 напрямками, а саме:

  • Державне управління у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху – зміни у законодавстві щодо керування авто у стані сп’яніння, швидкісних режимів, аудиту доріг, безпеки перевезень пасажирів, дослідження та аналітика, розроблення національних та регіональних програм з безпеки дорожнього руху, підготовка фахівців.
  • Облік та аналіз даних про ДТП – впровадження електронних баз даних, бази даних ДТП, автоматизованих систем контролю.
  • Безпечні дороги та дорожня інфраструктура – облаштування понад 2000 пішохідних переходів, освітлення вулиць та пішохідних переходів, 500 розв’язок кільцевого типу, ліквідація 100 місць концентрації ДТП, встановлення майже 260 км дорожнього огородження, встановлення 2500 оновлених дорожніх знаків,впровадження системи аудиту та інспекції безпеки дорожнього руху на національному та регіональному рівнях, створення умов для безпечного руху велосипедистів, перегляд державних будівельних норм та приведення їх до європейських стандартів.
  • Безпечні транспортні засоби – реформування системи здійснення контролю за технічним станом транспортних засобів.
  • Медичне забезпечення у сфері дорожнього руху – запровадження оновленої навчальної програми з підготовки водіїв, функціонування системи надання першої допомоги кандидатам у водії, розроблення системи переатестації спеціалістів автошкіл.
  • Безпека перевезення пасажирів та вантажів – державний нагляд та контроль за дотриманням вимог безпеки, розроблення схем аналізу ДТП, використання тахографів, моніторинг за допомогою GPS.
  • Безпечна поведінка учасників дорожнього руху – проведення загальнонаціональних просвітницьких кампаній щодо необхідності використання пасків безпеки, щодо наслідків перевищення швидкості та небезпеки керування у стані сп’яніння , удосконалення системи освіти з вивчення правил дорожнього руху та безпечної поведінки на дорогах.
  • Здійснення заходів реагування та управління наслідками ДТП – запуск системи екстреної допомоги за єдиним номером 112, інвентаризація та оснащення закладів охорони здоров’я, розташованих поблизу доріг, оснащення спеціальними транспортними засобами ДСНС.
  • Забезпечення дотримання правил дорожнього руху – впровадження системи автоматичної фіксації порушень ПДР, контроль водіїв на національному та державному рівнях, обладнання автомобілів відповідних підрозділів Нацполіції технічними засобами контролю.

Більш детально можна прочитати у зазначених документах.

Додатково хотів би зазначити, що кінцевою метою державної політики у сфері безпеки дорожнього руху є ухвалення концепції нульової смертності. Концепція нульової смертності зараз йде по всьому світу. П’ятсот міст в Європі декларують нульову смертність і виконують її.

У чому полягає ця концепція?

Мова про зміну психології безпеки дорожнього руху. Завжди говорять, що водій винен у всьому. Але водій – це людина, людина має право на похибку. І концепція нульової смертності виходить з того, що держава декларує: людина має право на похибку, ми зробимо все, щоб похибка була менш фатальною, щоб вона не загинула.

Державна система та інфраструктура повинні бути налаштовані таким чином, що навіть якщо трапляється ДТП, то воно не повинно бути фатальним або мати тяжкі наслідки. Звідси – інфраструктура, яка думає за водія, нові концептуальні методи зупинки, безпека автомобілів.

А як щодо законодавчих ініціатив?

На базі підкомітету з питань безпеки автодорожнього руху Комітету з питань транспорту ВРУ опрацьовується комплексний законопроект «Про безпеку дорожнього руху», який повинен стати як для державних органів, так і для кожного з нас як учасника дорожнього руху основним документом та путівником.

Додатково у ВРУ зареєстровані законопроекти щодо обов’язкового використання дитячих автокрісел, що є світовою практикою та зберігає життя дітей у разі ДТП.

Дуже важливим є також ухвалення законопроекту щодо створення в країні органу, який би відповідав за безпеку на дорогах – Національного агентства з питань організації та безпеки дорожнього руху, оскільки внаслідок змін в законодавстві у нас відсутній орган, який би формував політику безпеки на дорогах та контролював її виконання. Такий законопроект зареєстровано, та я сподіваюся на його найближчий розгляд.

Додатково опрацьовуються для винесення на розгляд законодавчі ініціативи щодо швидкісних режимів та зменшення дозволеного перевищення ліміту швидкості на 20 км на годину, безпеки дорожньої інфраструктури (аудит доріг тощо), безпеки перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, створення Фонду безпеки дорожнього руху та розподіл коштів на органи місцевого самоврядування.

Ви завжди зазначаєте, що органи місцевого самоврядування є одними із ключових у політиці збереження життя людей. Розкажіть про це більш детально.

Держава, ухваливши три важливих документи, створила основу політики безпеки на дорогах і повинна рухатися за визначеними у документах напрямками та заходами. Однак органи місцевого самоврядування відіграють у цьому питанні дуже важливу роль, оскільки на місцях повинні створюватися умови для безпечного пересування учасників дорожнього руху. Важливо зазначити, що найбільша смертність саме у містах і селах, особливо серед пішоходів та інших уразливих учасників дорожнього руху.

Елементарні заходи з освітлення та облаштування пішохідних переходів, аудит дорожніх знаків та світлофорних об’єктів, врегулювання швидкісних режимів – все це задача та відповідальність місцевих органів влади. Кожному мерові міста або населеного пункту чи очільнику області важливо зрозуміти, що цією темою потрібно опікуватися, тому що виконані заходи щодо підвищення рівня безпеки на дорогах збережуть життя багатьох людей.

Додатково Кабінет Міністрів України затвердив проект «Підвищення безпеки автомобільних доріг у містах України», який передбачає залучення позики від Європейського інвестиційного банку на суму 75 млн євро на реалізацію проекту у таких містах – Львів, Одеса, Харків, Дніпро, Київ, Кам’янець-Подільський. Важливо, щоб міста не просто використали виділені кошти, а розробили чіткі програми та виконали заходи, які зменшать смертність у містах щонайменше на 30%.

Як ви вважаєте, які першочергові кроки повинні бути зроблені найближчим часом? 

Серед кроків, які на даний момент вважаю дуже важливими та які потребують негайного запровадження: облаштування та освітлення пішохідних переходів на державному та місцевому рівнях, усунення 100 найбільших місць концентрації ДТП на дорогах державного значення, усунення у КОЖНОМУ місті та кожній області 25 місць концентрації ДТП, запуск автоматичної фіксації порушень ПДР (у місцях концентрації ДТП), контроль Дорожньою поліцією дотримання правил дорожнього руху (особливо водіїв у стані сп’яніння, перевищення швидкісних режимів, використання пасків безпеки та дитячих автокрісел, просвітницькі кампанії серед населення щодо швидкісних режимів, наслідків керування авто у стані сп’яніння, використання мобільного телефона під час керування авто).

Що важливо знати кожному громадянину?

Кожен з нас, у тому числі і наші діти, є учасниками дорожнього руху – ми використовуємо авто, громадський транспорт, переходимо дороги тощо.

Державний механізм – це велика система, яка, на жаль, діє не миттєво. І до того часу, коли цей механізм почне працювати, нам з вами важливо бути свідомими.

Тому я звертаюсь до кожного з нас, як учасника дорожнього руху, а саме:

до ВОДІЇВ – не поспішайте! Поспішаючи, можна зробити дуже велику помилку в своєму житті. 5 чи 10 хвилин, які ви намагаєтесь надолужити, можуть вартувати вашого життя чи життя іншої людини. При швидкості понад 60 км/год авто вбиває пішохода, а при швидкості 120 км/год у разі аварії дуже низька ймовірність вижити водієві чи пасажирові.

Не намагайтеся «проскочити» на жовтий сигнал світлофора, тому що з іншого боку може бути такий же водій, який хоче «проскочити», або пішохід, який закінчує перехід. Особливо це стосується водіїв маршруток, вщент заповнених людьми. Це питання, до речі, буде окремо порушуватися на засіданні Координаційної ради, оскільки проблема з перевезенням пасажирів є дуже актуальною, і важливо налаштувати систему так, щоб водій розумів всю відповідальність і не мав можливості порушувати правила дорожнього руху.

Не сідайте за кермо напідпитку, рівень концентрації суттєво знижується, і у разі небезпечної ситуації ви не зможете адекватно відреагувати. Саме водії напідпитку, за статистикою, є одними із причин ДТП з тяжкими наслідками.

Обов’язково використовуйте паски безпеки. Не варто вірити історіям, що без пасків можна вижити. За статистикою, саме використання пасків безпеки зберігає життя.

Бережіть своїх дітей – використовуйте дитячі автокрісла та для більш дорослих дітей обов’язково паски безпеки на задньому сидінні.

Не використовуйте телефон під час керування авто. Наразі саме мобільний телефон стає одним із вбивць за кермом.

до БАТЬКІВ – пам’ятайте, що своїм прикладом ви вчите, як жити вашим дітям.

Навчайте дітей переходити дорогу у встановлених місцях. Розказуйте їм про небезпеку, яку несе автомобіль. Переходячи з дитиною, візьміть її за руку і усвідомте, що автівка зупинилася і пропускає вас.

до ПІШОХОДІВ – переходьте дорогу тільки у встановлених для цього місцях, краще на регульованих пішохідних переходах. Додатково озирніться про всяк випадок. На жаль, поки що відсутній контроль водіїв, які не пропускають пішоходів. Але це буде, і до тих пір поки це буде, перестрахуйтесь.

Не використовуйте мобільний телефон чи навушники, коли переходите дорогу.

Ніколи не перебігайте дорогу у невстановлених місцях! Водій, навіть якщо швидко загальмує, не зможе зупинитися. На швидкості водій взагалі може не побачити пішохода.

Дуже важливо! Якщо одна з автівок зупинилася на пішохідному переході, щоб вас пропустити, водій іншої автівки може вас не бачити, тому погляньте зайвий раз за авто, яке зупинилося, і переконайтеся, що там не летить якийсь несвідомий водій.

У темну пору доби намагайтеся використовувати світоловідбивні елементи на одязі або переконайтеся, що водієві вас буде видно, тому що темний одяг є однією із причин того, що водій не бачить людину. 

Бережімо одне одного і не забуваймо, що життя людини – це найвища цінність.

 

telegram
БУДЬТЕ В КУРСІ ГОЛОВНОГО, ПІДПИШІТЬСЯ НА НАШ КАНАЛ: T.ME/SAMOPOMICH

object(WP_Term)#7442 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(3300) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(3300) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) }
Новини