
Сьогодні була на нараді, де зібрали три міністерства. Там було заявлено, що «ситуація почала врегульовуватися». Але ж це не зовсім так. Ситуація врегульовується не тому, що держава навела порядок, а просто через те, що зменшився наплив туристів, які полетіли на святкові дні. І якщо зараз не вжити заходів для наведення порядку і притягнення до відповідальності недобросовісних туроператорів, які «кинули» людей, – ситуація повториться в гарячий сезон відпусток другої половини липня-серпня.
Чи можна було цього уникнути?
Можна, ймовірно. Адже це не нова ситуація, тільки в більших масштабах. Буквально минулого року «кинула» туристів Idriska, не виконавши зобов’язань перед авіаперевізником. До цього були Travel Dreams, News Travel, Karya Tour…
І думаєте, хтось поніс відповідальність? Ні! Їх навіть не позбавили ліцензії! Така безвідповідальність і розуміння безкарності на турринку спричинили ситуацію, коли туроператори стали вести бізнес по-напівшахрайськи: продавати турпакетів людям більше, ніж реально є авіамісць.
Ну ось, наприклад, одна велика туркомпанія, ще не знаючи, чи дадуть їй до травня сертифікат технічної відповідності на запуск свого нового авіаперевізника, вже почала продавати тури на травень. Стала б ця туркомпанія так продавати навмання, якби відчувала, що її позбавлять ліцензії в разі невідправлень вчасно? Звичайно, ні.
Хто може і повинен (!) позбавляти ліцензії недобросовісних туроператорів?
Логічно, що той, хто її видавав. Тобто Міністерство економічного розвитку і торгівлі. Адже якщо ліцензійні умови не виконуються, туроператор заборгував авіаперевізнику і в останній момент замінив борт, виліт і поселення не відбулося вчасно, а постраждали десятки і навіть сотні людей – це причина не тільки припинення, а вилучення ліцензії.
Наприклад, в Литві, Грузії та інших європейських країнах департамент туризму призупиняє туроператорську ліцензію навіть в разі, якщо виникли сумніви в його платоспроможності! Які ж це можуть бути індикатори? А дуже прості: борги перед авіакомпаніями і готелями, масові скарги від туристів на заміну готелю і заміну бортів, заниження реальних обсягів туристів, яке легко можна виявити при перехресній звірці даних Державіаслужби (скільки реально бортів відправляє туроператор) і його офіційної звітності.
Я вже не кажу про те, що туроператорів, які не подали вчасно звітність або мають «липову» банківську гарантію, повинні позбавляти ліцензії автоматично.
Чому ж регулятор (Департамент туризму) самоусувається від наведення порядку?
Тут кожен висновки зробить сам. Я тільки скажу одне: Департамент дуже довго затягував подачу змін до закону про туризм. Просив депутатів не готувати свій, а «об’єднатися навколо одного». Фактично потім вони підготували закон, в якому взагалі замість посилення відповідальності туроператорів запропонували … відмінити ліцензії як такі. Щоправда, після критики одумалися, залишили. Збільшили розмір банківської гарантії, але ж це нічого не дасть без реальних інструментів контролю і позбавлення ліцензії недобросовісних туроператорів. Але найдивніше те, що Департамент досі не зареєстрував законопроект, тим самим проваливши турсезон.
Оскільки Верховна Рада йде на канікули … і цей законопроект вже не розглянуть.
Що пропоную я?
Розуміючи, що Мінекономрозвитку, в особі Департаменту туризму, фактично завалив роботу і спустив ситуацію на гальмах, я зареєструвала з депутатами свій законопроект 8317. Крім того, що змінюються правила виходу туроператора на ринок, тепер фінвідповідальність буде обчислюватися у відсотках від обсягу продажів турів. Також в законі чітко прописані умови, при яких туроператор позбавляється ліцензії.
Підставами для ануляції ліцензії на туроператорську діяльність є:
– подання туроператором недостовірних даних щодо кількості туристів, яким було надано туристичні послуги та/або суми грошових коштів, отриманих за туристичні послуги у щорічному статистичному звіті;
– неподання статистичного звіту у передбачені строки, визначені законодавством;
– випадки, що спричинили масове (20 і більше) невиконання (часткове та повне) умов договору перед туристами (невідправлення, непоселення);
– настання неплатоспроможності фінансової установи, що надала фінансове забезпечення туроператору;
– користування послугами фахівців туристичного супроводу, не внесених до Реєстру;
– користування послугами туристичних агентів (субагентів), не внесених до Реєстру.
Закон на сьогодні пройшов профільний комітет ВР і очікує на вихід у залу парламенту.