Новини
Анна Романова: «Майже всі туристичні об’єкти у державній власності – збиткові. Ми повинні це змінити»
800xdsc_2796s 800xdsc_2796s

Сьогодні держава має у власності безліч об’єктів, які б мали приваблювати туристів, але так не є. Більшість із них – неефективні з економічного погляду, неприбуткові, і держава витрачає величезні кошти з державного чи місцевих бюджетів для їх утримання. Хоча, насправді, вони мали б заробляти гроші для держави!

Такі об’єкти можна поділити на три великі групи:

1) заклади розміщення (готелі, гуртожитки);

2) санаторно-курортні заклади;

3) національно-культурні та архітектурні заповідники (замки, фортеці, палаци, садиби).

Їх у державній власності – безліч. Однак про них, зазвичай, не знають не лише іноземні туристи, а навіть і українці.

Проблема перша – сьогодні не проведено інвентаризацію цих об’єктів. У кожного міністерства, відомства як на центральному рівні і закінчуючи місцевими адміністраціями, є на балансі такі об’єкти, однак більшість громадян навіть не знають, як вони використовуються. Керівники цих установ отримують заробітну плату з державного (місцевого) бюджету, виділяються кошти на утримання цих будівель, але персонал не мотивований, щоб кількість відвідувачів зростала. Бо їхня заробітна плата не залежить від кількості туристів. Скажу більше, іноді навіть працівники підсвідомо не бажають великої кількості відвідувачів, бо так «більше роботи».

У грудні 2016 року я надіслала листи-запити до Фонду державного майна, всіх міністерств, уряду, щоб вони надали дуже детальну інформацію стосовно тих закладів розміщення, санаторно-курортних закладів, які вони утримують на своєму балансі, із адресами та фінансовим результатом діяльності цих підприємств. Сьогодні уже починають надходити перші відповіді. І звіти показують, що більшість об’єктів мають від’ємний фінансовий показник, тобто збиткові. Лише вдумайтеся – навіть готелі в центрі столиці неприбуткові. Тому сьогодні потрібно створювати робочі групи та розглядати питання підвищення ефективності роботи цих закладів розміщення.

Україна має бути привабливою для туриста, і для цього передовсім потрібні дві складові: рекламна – промоція нашої гостинності, та інфраструктурна – дороги, заклади розміщення, об’єкти, на які поїдуть подивитись – об’єкти культурної спадщини. Окрім того, потрібна політична воля.

У Європі більшість об’єктів історико-культурної спадщини перебувають у концесії. Але сподіватись, що в політично та економічно нестабільну Україну прийде інвестор і ризикне вкласти кошти в якийсь палац чи фортецю – примарно. Бо це – не будівництво бізнес-центрів, де гроші можна повернути за кілька років. Інвестування у відновлення історико-культурної спадщини – це довготривала інвестиція, яка може окупитися лише через десятки років!

В умовах економічної та геополітичної нестабільності в країні – це скоріше меценатство, аніж бізнес.

При цьому необхідно створити для таких меценатів умови довготривалої здешевленої оренди.

Насамперед нам потрібно на законодавчому рівні, принаймні, дозволити людям брати в концесію такі об’єкти історико-культурної спадщини, бо сьогодні у законі про концесії цього не передбачено.

Для повернення до життя та отримання прибутків від українських туристичних об’єктів, для приваблення туристів активними мають бути всі – починаючи від президента, прем’єра, народних депутатів, і закінчуючи органами місцевого самоврядування, які мають політичну волю щось змінити.

Анна Романова
object(WP_Term)#5182 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2170) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2170) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#5183 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(172) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(172) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті