Аналіз проекту Державного бюджету на 2019 рік

Уряд та Президент стверджують, що економіка України зростає. Проте це не відповідає дійсності. За даними Держстату, реальний ВВП України в III кварталі сповільнився з 3,8% до 2,8%. За 5 років ані Президент, ані уряд не зробили нічого для того, щоб розвивалось виробництво, авіабудування, машинобудування, суднобудування та легка промисловість.

Той невеличкий темп зростання ВВП, який ми маємо на сьогодні, є наслідком розвитку сектору торгівлі, а не виробництва, причому, торгівлі саме імпортованими товарами, завдяки чому існує такий тиск на валютний курс.

Дефіцит зовнішньої торгівлі товарами – це різниця між експортом та імпортом товарів. На сьогодні цей показник зріс аж на 62% – до 6,5 млрд доларів. Це доказ того, що ми нічого не виробляємо, а лише імпортуємо товари.

Цікавим є і те, що зростає імпорт товарів з Росії – аж на 21%. Росія досі лишається основним торговельним партнером України.

Найбільше ми купуємо товари у ворога – від звичайної вати до нагородних значків для залізничників.

Через те, що ми маємо олігархічну економіку, ми матимемо суттєві проблеми з валютним курсом. На сьогодні золотовалютні резерви НБУ на 40% менші, ніж необхідно. Зараз вони становлять близько $18 млрд. Це – критична межа.

Що це означає для людей: олігархи виснажують ресурси, виводять валюту з держави, а потім за це все розплачуються прості люди зі своїх кишень. Державний бюджет є основним фінансовим документом держави. Але насправді там нічого не закладено для людей та бізнесу. Це – бюджет олігархів. Це бюджет дотацій, олігархічних схем, відкатів та погашення боргів, які розікрали.

NB!!! «Самопоміч» має своє бачення бюджетної політики та того, як має виглядати державний бюджет. Однак, наші пропозиції були відхилені.

Цей бюджет написаний для МВФ і їх траншу, а не для людей України.

Влада вчергове надурила бізнес, бо бюджет порахований на базі старого податку на прибуток, а не на базі податку на виведений капітал.

У руках у влади лежить ресурс, який в рази перевершує допомогу від МВФ, але влада нічого не робить, щоб взяти його. Адже ПНВК забезпечує додаткове зростання ВВП щонайменше на 1 % щороку та притік інвестицій щонайменше на 110 млрд грн щороку.

На жаль, кошти від припинення схем на митниці теж відсутні в бюджеті.

Антиофшорне законодавство, яке запобігає перенесенню податкової бази в «низькоподаткові юрисдикції», на жаль, теж не подано владою, попри розроблений законопроект щодо кроків BEPS. Тому не побачимо ми в бюджеті і збільшення надходжень від перекриття схем з офшорами.

Доходи Державного бюджету 1 трильйон гривень.

В оновленому бюджеті уряд збільшив план доходів і видатків на 18 млрд грн.

Основними статтями збільшення доходів стали:

– податок на прибуток підприємств (завищений);

– збільшено суму перерахування прибутку від НБУ;

– збільшений дохід від ренти через підвищення ціни на газ.

У доходах вагому складову має перерахування прибутку НБУ – 47 млрд грн.

Надходження від «євроблях» заклали на рівні 4 млрд грн.

Пропозиції фракції «Самопоміч» щодо запровадження електронної акцизної марки на державному рівні, що б допомогло заощадити 3,5 млрд гривень на рік, не були враховані.

Пенсії

Для покриття дефіциту Пенсійного фонду передбачено 167 млрд грн.

Цей показник збільшився порівняно з 2018 роком на 27,7 млрд грн.

Енергоефективність

У доопрацьованому проекті бюджету 2019 «теплі кредити» лишилися на рівні 400 млн грн. Фонд енергоефективності лишився на рівні 1,6 млрд.

Ціна на газ для населення вже зросла на 23.5%. Ще за старої ціни на носій заборгованість людей зі сплати за постачання природного газу становила 16,7 млрд грн, за централізоване опалення та постачання гарячої води — 10,8 млрд грн. Далі суми будуть ще більш непідйомними.

Вихід: завершити практику ручного управління публічними фінансами, збільшити субвенцію на фінансування субсидій до 60 млрд грн і збільшити фінансування програми «Теплі кредити». На неї уряд заклав лише 400 млн грн. «Самопоміч» вимагає збільшити цю цифру до 2 млрд грн. За таких умов прогнозується залучення близько 230 тисяч кредитів, що дадуть ефект для понад 700 тисяч домогосподарств. При цьому, прогнозований обсяг економії газу сягне понад 300 млн м куб. на рік. Економія для бюджету становитиме понад 2 млрд грн, що навіть перевищить самі видатки з бюджету на цю програму.

Субсидії

На субсидії у проекті бюджету передбачено 3 субвенції на загальну суму 58 млрд грн, що на 13 млрд грн менше, ніж у 2018 році.

Загалом відбудеться часткова монетизація субсидій.

Влада не озвучує, що в бюджет також закладається друге підвищення ціни на газ для населення з травня 2019 року до 9500 грн.

Оборона

Безпека – найдорожча послуга. Її повинні надавати найкраще. І якщо ми хочемо залучати найкращих, то держава має бути чесною. Зараз це не так.

Під час російської агресії оборона держави має бути в пріоритеті. Але чомусь у проекті держкошторису на 25% зростають видатки на МВС , на 17% зростають видатки на СБУ.

Влада боїться заколотів чи яким чином обґрунтувати ці цифри?

В проекті Державного бюджету на 2019 рік за усіма головними розпорядниками коштів на усю оборону передбачено 110,9 млрд грн. Це на 17% або 18,6 млрд грн більше, ніж у 2018 році.

Також проектом бюджету передбачається зменшення видатків на будівництво житла для військових на 17,4 млн грн або 2% менше, ніж у 2018 році.

2018 2019 Різниця
     957 645,1        940 227,9   –     17 417,2  

Держава має любити грошима і показати солдатові, що поки він захищає країну, країна про нього не забула.

Окремо слід передбачити фінансування отримання нових спеціальностей і житла для військовослужбовців. На квадратні метри для військових «Самопоміч» наполягає збільшити фінансування утричі. Зараз у держкошторисі закладено 940 млн грн – це вартість близько тисячі квартир. А служить в українському війську 255 тисяч осіб.

Держава мусить дбати про простого солдата. «Самопоміч» пропонує гідну оплату воїнам – щонайменше 1 тисячу доларів. Плюс жорстко контролювати, кому ці гроші йдуть. Їх мають отримати саме воїни з передової, а не завсідники військових кабінетів.

«Самопоміч» вимагає реформувати систему пільг. Сьогодні держава дурить людей, бо всім ветеранам пообіцяла землю. Але в держави землі немає. Тому держава поклала це на плечі органів місцевого самоврядування. Держава обіцяє денні бойові виплати за знищену техніку ворога – але не дає. Всі обіцянки держави перетворилися на корупційні схеми.

Виходом з цього є чесні грошові виплати.

Наприклад, Львівська міська рада виплачує кожному ветеранові 100 тисяч гривень грошової компенсації за участь в бойових діях. Але це – обов’язок держави, а не міста. Солдати виконують державну функцію із захисту територіальної цілісності.

P.S: Додатково передбачається фінансування на поповнення статутного капіталу уповноваженого суб’єкта господарювання з управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі 2,9 млрд грн («Укроборонпром»)

СБУ

У 2019 уряд пропонує передбачити 9,6 млрд грн на СБУ.

Це більше на 17% або на 1,4 млрд грн, ніж було у 2018 році.

Прокуратура

На Генпрокуратуру у 2019 році передбачено 7,3 млрд грн, що на 150 млн грн більше, ніж у 2018 році.

МВС

Видатки на МВС становлять 83 млрд грн, що є на 25% або 16,7 млрд грн більше, ніж у 2018 році.

На будівництво житла перебачено 580 млн грн.

Освіта

Освіта – це майбутнє держави. Економити на майбутньому не можна.

У проекті Державного бюджету на 2019 рік передбачено 126 млрд грн на освіту. Це є на 17% більше, ніж у 2018 році.

З них 93% становлять видатки споживання та лише 7% – видатки розвитку.

На загальну середню освіту передбачено сукупних видатків 71,8 млрд грн, що є на 7,8 млрд грн більше, ніж минулого року.

Загальна середня освіта становить 59% від усіх видатків на освіту. З яких 98,6% становлять видатки споживання та 1,4% – видатки розвитку.

На вищу освіту передбачено 36,7 млрд грн, що є на 1,5 млрд грн більше Вища освіта становить 35,5% видатків на усю освіту. З яких 93,7% – видатки споживання та 6,3% – видатки розвитку.

На підвищення кваліфікації працівників різних центральних органів виконавчої влади передбачено 1,3 млрд грн.

Статистична інформація

16 176 шкіл

3,9 млн учнів

441 тис. вчителів

Середня заробітна плата в Україні у 2018 році – 9 042 грн.

Середня заробітна плата вчителя – 7 600 грн.

«Самопоміч» вимагає не економити на якості освіти дітей — на це не потрібні великі кошти. Наприклад, для облаштування 2 000 шкіл кабінетами природничих наук необхідно знайти всього 280 млн грн в трильйонному бюджеті.

Ще один важливий момент – зарплата вчителів. На місцях ми постійно чуємо про те, що реального підвищення зарплат немає.

«Самопоміч» пропонує фінансувати освітню субвенцію, виходячи із реальних потреб галузі. Зарплата вчителів має зрости не тільки на папері.

Реальна наука

Слід удвічі збільшити фінансування наукових проектів. Молоді науковці мусять мати доступ до фінансових ресурсів. Займатись цим має новостворений Національний фонд досліджень.

  1. Національному фонду досліджень коштів, звісно, не додали. Залишається трохи більше як 262 млн грн.
  2. Національна рада з питань розвитку науки і технологій. Без змін: 0,5 млн грн. Про аналітику й повне виконання функцій за таких умов годі й говорити.
  3. На 2019 рік знову оптимістично закладено 50 млн грн на забезпечення функціонування Фонду розвитку інновацій. Нагадаю, що цього року ці кошти просто вилетіли в трубу, бо фонду як не існувало, так і не існує.

«Самопоміч» подавала свої поправки до бюджету щодо збільшення видатків на реальну науку, але вони не були враховані.

Найцікавіше. Верховна Рада запропонувала Мінфіну вирішити питання щодо фінансового забезпечення видатків на створення та забезпечення функціонування Фонду Президента України з підтримки освітніх та наукових програм для молоді.

Знайшовся 1 мільярд гривень.

Уявляєте, був, виявляється, вільний мільярд на науку, просто спочатку не помітили.

І, врешті-решт, дали його Президенту, а не на справжню науку.

Медицина

Видатки на усю охорону здоров’я за усіма головними розпорядниками бюджетних коштів становлять 186,6 млрд грн. Це є на 18,4% або 34,4 млрд грн більше, ніж у 2018 році.  

Зокрема, збільшились видатки: на реалізацію державних інвестиційних проектів в галузі охорони здоров’я на 1,3 млрд грн, централізоване придбання медикаментів для лікування серцево-судинних, судинно-мозкових, онкологічних та онкогематологічних захворювань на 626 млн грн, лікування громадян України за кордоном на 300 млн грн, а також медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам – 190,9 млн грн.

При цьому, урядом проігноровані пропозиції щодо збільшення видатків для системи екстреної медичної допомоги на 6,3 млрд грн. На наступний рік замість 11 млрд грн потреби, уряд знайшов менш як 1 млрд грн для п’яти областей (Вінницької, Полтавської, Одеської, Донецької, Тернопільської) та м. Київ як пілотних. Всім іншим дев’ятнадцятьом областям, окрім «антикварних» авто та мінімальних зарплат, уряд коштів не виділив. «Самопоміч» вимагає державного фінансування нагальних потреб всіх двадцяти п’яти Центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф задля створення рівних умов та можливостей надання екстреної медичної допомоги кожному, хто її потребує.

З Держбюджету на 2019 рік видатки на субвенцію на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги вдвічі менші від оголошеної потреби і становлять лише 138,0 млн грн. Пропозицію профінансувати різницю уряд також не врахував.

Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам становить 55,7 млрд грн, хоча мінімальна потреба – 94,3 млрд грн.

Дані Державної служби статистики свідчать, що працівники сфери охорони здоров’я мають найнижчий рівень оплати праці. Тому «Самопоміч» вимагає від уряду підвищення розмірів посадових окладів не менше ніж на 2 тарифні розряди Єдиної тарифної сітки з метою підвищення оплати праці медичних працівників.  

Місцеве самоврядування

Фінансовий кошторис-2019 знову «грабує» місцеві бюджети. Цього разу в проекті держбюджету значно занижений обсяг фінансування освітньої субвенції (на 14,6 млрд грн) та медичної субвенції (на 12,1 млрд грн). Це означає, що ці кошти змушене буде покрити місцеве самоврядування зі своїх коштів, на відповідну суму зменшивши власні бюджети розвитку. Складається враження, що уряд хоче перетворити органи місцевого самоврядування на «каси виплати заробітної плати» із делегованих державою повноважень. Про це на кожному кроці кажуть мери, Асоціація міст.

При цьому додаткова субвенція місцевим бюджетам в розмірі 14,9 млрд. грн. концентрується на рівні облдержадміністрацій, які будуть приймати рішення щодо її розподілу. Це механізм узалежнення мерів та сільських голів. Очевидно, що грошей вистачатиме не всім, а тільки “слухняним”.

Держава не виконує свої зобов’язання перед об’єднаними громадами. Субвенція на розвиток інфраструктури ОТГ не відповідає встановленим самим же урядом нормативам і менша потреби на 2,4 млрд. грн.

Молодіжне кредитування

Держава має зупинити трудову міграцію. За два роки 4 мільйони молодих працездатних людей поїхали з України. Один зі способів залишити працездатну молодь вдома – молодіжне кредитування купівлі житла.

Зараз на компенсацію відсотків на іпотеку для молоді уряд запланував у 1,5 раза менше грошей, ніж на утримання автопарку Кабміну.

«Самопоміч» пропонує нову, ефективнішу бюджетну програму з фінансуванням понад 1.5 млрд грн.

Суспільне телебачення

Щодо суспільного: в редакції бюджету до 2-го читання видатки становлять 1 млрд грн.

У редакції до першого читання було 1,8 млрд грн.

Тобто, незалежному суспільному мовленню зменшують видатки на 800 млн грн.

АПК

Аграрні дотації – знову 6 млрд за тими ж неефективними програмами, які були цього року і за якими великі агрохолдинги отримали вже понад 1 млрд грн. Натомість кожна гривня дотацій має доходити до фермера, а не до холдингу.

Борги

У 2019 році витрати на борги є приголомшливими – третина бюджетних видатків (34%, 427 млрд грн) піде на виплату боргів. Це загроза національній безпеці.

 

 

object(WP_Term)#8628 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(4029) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(4029) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) }
Новини