Позиція фракції «Самопоміч» щодо Бюджету-2017. ВИМОГИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ
220995 220995

ЗАГАЛЬНІ ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ БЮДЖЕТУ:

1. Ми маємо навчитися витрачати стільки, скільки ми заробляємо.

Розмір державного боргу України є критичним – лише його обслуговування буде коштувати Україні 111 млрд. грн. 2017 році. Тому доходи бюджету мають формуватися на підставі реалістичних прогнозів, а не оптимістичних сподівань.

2. Щоб люди були захищені, держава має стати ефективною.
Країна, яка є у війні, не може дозволити собі неефективне використання коштів. Ефективність: це по-перше – визначення мети витрат, по-друге – прозорий підрахунок витрат, по-третє – вимірний результат.
— Витрати повинні мати кінцеву вимірювану мету, яка дозволить оцінити ефективність в кінці бюджетного року (періоду).
— Витрати повинні мати детальний кошторис, а не абстрактні формулювання («фундаментальні дослідження», «збільшення обороноздатності держави»).
— В проекті бюджету мають бути вимірні показники, які будуть свідчити про досягнення мети.

3. 2017 рік має стати роком докорінної реформи державних інститутів. В бюджеті мають бути окремі програми на реформування всіх органів влади з детальним кошторисом реформ.

Зростання видатків на державні інститути не може бути ВИЩИМ за зростання дохідної частини бюджету. Ключовим принципом в формуванні бюджетів міністерств та відомств має бути оптимізація функцій, прозорість та підзвітність витрат, та запровадження e—government (електронного врядування).  Останнє автоматично призведе до  пришвидшення проходження процедур прийняття рішень і мінімізує корупцію.

Збільшення заробітних плат держслужбовців має бути здійснене через оптимізацію функцій.

Винятком можуть бути:
— Новостворені державні інституції (Державне Бюро Розслідувань, Новий Верховний Суд та інші);
— Сектор безпеки та оборони.

4. Зростання видатків на соціальний захист, медицину та освіту не може бути НИЖЧИМ за зростання дохідної частини бюджету.

1. ПРОПОЗИЦІЇ: ЯК ЗБІЛЬШИТИ ДОХОДИ

1.1 Оцінка дохідної частини Бюджету має бути реалістичною.

Необхідно взяти за основу песимістичний прогноз Міністерства економічного розвитку, затверджений Кабінетом Міністрів, за якого зростання ВВП очікується на 1,5%. Зараз запропонований прогноз росту ВВП в 2017 році на рівні 3% , що стане можливим лише через інфляцію та девальвацію гривні або завдяки зростанню виробництва. Оскільки зростання виробництва на такому рівні очікувати не варто, то видається, що в бюджеті фактично закладена інфляція та девальвація гривні.

Під час формування доходної частини бюджету не можна враховувати надходження, які неможливо гарантувати, наприклад, приватизація (17 млрд. грн.) та спецконфіскація (10,5 млрд. грн.). У разі отримання цих коштів – Уряд може спрямувати їх на енергоефективність, соціальне забезпечення чи обороноздатність.

При цьому приватизація державних підприємств може бути проведена виключно на основі нової прозорої процедури. Приватизації має передувати запровадження корпоративних принципів управління державними підприємствами та реформа Фонду державного майна і встановлення його підзвітності парламенту.

1.2 Збір та адміністрування податків, а також робота митниці мають бути прозорими.

Митницю потрібно реформувати, а для цього передбачити видатки, зокрема на закупівлю технічного обладнання (сканерів, вагів), програмного забезпечення для оперативної перевірки достовірності інформації (референтних цін) тощо. Одночасно у дохідній часті бюджету потрібно врахувати надходження від реформи митниці. За інформацією самого Прем’єр-Міністра тільки митниця може збільшити доходи на 24-50 млрд. грн.

Для торгівлі імпортованими товарами, які потребують гарантійного обслуговування (побутова техніка, електроніка, мобільні пристрої, комп’ютери тощо), необхідно запровадити обов’язкове використання реєстраторів розрахункових операцій. Одночасно слід запровадити відповідальність за розміщення інформації про контрафактні та контрабандні товари в Інтернеті. Це дозволить зменшити зловживання і корупцію на митниці та додатково залучити до бюджету декілька мільярдів гривень.

Для цього необхідно оптимізувати структуру та функції фіскальної служби, ліквідувати податкову міліцію та ручне адміністрування податків. Для цього державна фіскальна служба має змінити філософію роботи з підприємцями. Це повинна бути сервісна служба консультацій для бізнесу, а не орган, який в ручному режимі визначає, хто і скільки має сплатити податків. Передумовою реформи має стати звільнення п. Насірова з посади голови ДФС та новий публічний конкурс на цю посаду.

1.3 Прозорість оренди землі має стати передумовою для запровадження ринку землі.

Слід запровадити мінімальне соціальне податкове зобов’язання з гектара на рівні 1-2% вартості грошової оцінки землі, що становитиме 200-400 гривень з гектару. Це дозволить наповнити бюджет на 4-5 млрд. гривень та виведе з тіні 25-30% орендованої землі, яка на сьогодні офіційно не зареєстрована.  Ці додаткові ресурси рекомендуємо спрямувати на підтримку садівництва, овочівництва та тваринництва, та залишити цим аграріям спецрежим ПДВ.

ПРОПОЗИЦІЇ: ЯК ЗРОБИТИ ВИДАТКИ ЕФЕКТИВНИМИ

2.1 Щоб зробити армію сильною, видатки на сектор безпеки та оборони мають бути підконтрольні людям.

Сектор безпеки та оборони буде залишатися одним з пріоритетних напрямків фінансування на десятиліття. За період з 2014 року до кінця 2016 року українці витратили на сектор безпеки та оборони – 125 млрд. грн. тільки бюджетних коштів без урахування тих грошей, які люди самі збирали на допомогу армії. В бюджеті на 2017 рік передбачено ще 64 млрд. на Міністерство оборони, тож загальні витрати становитимуть 190 млрд. грн. При цьому волонтери досі забезпечують ЗСУ необхідним, в жодній бойовій бригаді немає сучасного обладнання, техніка та зброя є застарілими.

Зараз Парламент не знає, яким чином і на шо витрачає кошти Міністерство оборони, так само як не знає, як будуть втрачені кошти у 2017 році. Тому необхідно запровадити дієвий механізм цивільного контролю над сектором безпеки та оборони, зокрема:
— Міністерство оборони має надати детальний звіт по видатках за 2014-2016 років, звіт про оборонне замовлення у 2014-2016 роках та детальний кошторис видатків на 2017 та забезпечити публічний доступ до цієї інформації;
— У 2017 році провести незалежний аудит власності Міністерства оборони, аудит фактичного забезпечення та структури ЗСУ;
— У 2017 році провести незалежний аудит ДК «Укроборонпром» та створити відкрити систему управління державними підприємствами в секторі безпеки та оборони;
— Розпорядником усіх коштів, спрямованих на сектор безпеки та оборони, має бути виключно Міністерство оборони, тому що жодна інша державна інституція не має компетенції для ефективного використання цих коштів.

2.2 Люди зможуть отримати додаткову підтримку від держави, якщо зробити систему соціальних виплат ефективною

Необхідно запровадити єдиний реєстр ффізичних осіб, який має об’єднати всі бази в одну, з правом доступу визначених органів влади до своєї частини. Для цього слід виділити необхідні кошти в бюджеті.

Сьогодні в Україні є більше 100 реєстрів та баз даних, які місять інформацію про громадян. Ці бази не синхронізовані між собою, що відкриває можливості для зловживань та суттєво збільшує видатки на адміністрування та технічну підтримку (програмне забезпечення, сервери, обслуговування).

Запровадження єдиного реєстру фізичних осіб має стати передумовою для реформи Пенсійного фонду та створення єдиного реєстру соціальних виплат. У 2017 році видатки держави на виплату пенсій складуть 156 млрд. гривень і ще понад 50 млрд. будуть виплачені як субсидії.

За оцінками Міністерства фінансів на соціальних виплатах держава може втрачати до 60 мільярдів гривень щорічно через різні схеми. Махінації можливі через те, що механізм надання соціальних послуг: виплат субсидій, пенсій тощо – в Україні неавтоматизований і нецентралізований. На сьогодні немає єдиної бази отримувачів цих послуг.

Необхідно розробити єдину базу отримувачів соціальних виплат (в рамках реєстру фізичних осіб). З цією метою потрібно:
— Провести аудит Пенсійного фонду, Фондів загальнообов’язкового державного страхування, веріфікувати отримувачів соціальних виплат, пільг, субсидій тощо;
— Передбачити в бюджеті на 2017 рік розробку єдиної бази громадян та отримувачів соціальних виплат;
— Оптимізувати структур у Пенсійного фонду та решти розпорядників соціальних виплат;
— Монетезувати всі соціальні виплати та пільги та перейти на оплату соціальних виплат напряму з бюджету через державні банки до кінця 2017 року.

Абсолютно неприпустимим є продовження оподаткування пенсій пенсіонерам, які працюють. Норма щодо застосування 0.85 коефіцієнту до пенсій таким пенсіонерам має бути виключена, а пенсії мають виплачуватись в повному обсязі.

2.3. Ми маємо посилювати громади, а не тишком їх обкрадати.

Необхідно передбачити додаткові субвенції на оплату комунальних послуг за кошти додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам (15 млрд. грн.) В 2017 році фінансування комунальних платежів закладів медицини та освіти покладається на органи місцевого самоврядування, через що загальні бюджети розвитку міст можуть скоротитися більше ніж вдвічі. Це вбиває саму ідею децентралізації та сильних громад.

Маємо збільшити освітні та медичні субвенції, які залишилися майже на рівні 2016 року, щонайменше пропорційно зростанню надходжень до державного бюджету в 2017 році. Якість освіти та здоров’я людей – це питання національної безпеки. З огляду на безпрецедентно жахливу ситуацію із забезпеченням шкіл, дитячих садочків та медичних закладів найнеобхіднішим, скорочення освітніх та медичних субвенції є неприпустимим.

Всі адміністративні збори за послуги на місцях мають залишатися в громадах в обсязі щонайменше 80%.

Окремо необхідно забезпечити видатки в Державному бюджеті на 2017 рік на розвиток екстреної медичної допомоги та побудову оперативно-диспетчерських служб в областях, забезпечивши відповідне програмне забезпечення та відповідні видатки в бюджеті. Це забезпечить координацію машин швидкої медичної допомоги та пришвидшить приїзд до хворого. Розбудова оперативно-диспетчерських служб потребує додаткового фінансування із Державного бюджету на 2017 рік у сумі  392 млн. грн.

При формуванні видатків з Державного бюджету України на 2017 рік для гірських населених пунктів і таких, що розташовані на висоті вище 600 метрів над рівнем моря, застосувати коефіцієнт підвищення 1.5 до для розрахункової суми дотації з Державного бюджету, для чого внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року №435. У всіх районах та населених пунктах віднесених до категорії гірських сиутаціяситуація з фінансуванням освітніх та медичних закладів є критичною. Причиною такого стану є те, що відповідні нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України не враховують ряд демографічних адміністративно-територіальних обставин та специфіку високогірних районів.

2.4. Енергоефективність та енергетична незалежність – це запорука незалежності держави.

Забезпечення енергоефективності та енергонезалежності потребує суттєвих інвестицій з боку держави, це дозволить значно скоротити видатки на комунальні платежі, а також забезпечити незалежність України від енергоносіїв Росії.

Для цього необхідно спрямувати кошти Фонду регіонального розвитку (8 млрд. грн.) на підвищення енергоефективності державних установ, освітніх та медичних закладів. Щоб забезпечити прозору систему витрат та оцінки ефективності необхідно розробити детальний кошторис витрат на рівні областей/міст/об’єктів та прогнозних показників зменшення енергоспоживання та зменшення витрат на комунальні платежі.

Також потрібно підтримати людей та за рахунок коштів Фонду енергоефективності (800 млн. грн.), надавши пільгове кредитування найменш забезпеченим верствам населення на підвищення енергоефективності житла.

2.5 Треба припинити нарощувати репресивні функції держави, натомість дбати про справедливість та права людини.

Необхідно припинити відбудову поліцейської держави та нарощування витрат на органи правопорядку через збільшення витрат на апарати та ліквідовані функції. Неприйнятним є збільшення витрат на Міністерство внутрішніх справ майже на 1 мільярд для забезпечення діяльності апарату. Необґрунтованим є збільшення витрат на прокуратуру на 1,5 млрд, якій ліквідували слідчі функції та яка має скоротити службовців на 30%.

Неприпустимим є дискредитація судової реформи через необґрунтовані витрати на суддівський корпус. Необхідно показати прозору структуру витрат та передбачити перехідні періоди трансформації судової системи, а саме:
— Видатки на новий Верховний Суд, що має бути створений до 30 березня 2017 року, зростають в 10 разів. Це є неадекватним навіть за умови, що від самого початку в його складі будуть всі 200 суддів.
— Щонайменше нелогічним є зростання видатків на Вищий адміністративний, Вищий господарський, Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ, які ліквідуються в 2017 році, у зв’язку зі створенням нового Верховного Суду.

object(WP_Term)#5096 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2030) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2030) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#5097 (16) { ["term_id"]=> int(20) ["name"]=> string(14) "Фракція" ["slug"]=> string(7) "faction" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(20) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(1016) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(20) ["category_count"]=> int(1016) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(14) "Фракція" ["category_nicename"]=> string(7) "faction" ["category_parent"]=> int(1) }
Новини