Об’єднаймося заради майбутнього, — Наталія Шульга
osvitnya_ref osvitnya_ref

Автор: Наталія Шульга, Депутат Київради від «Об’єднання Самопоміч»

З початком нового шкільного року кожна родина так чи інакше обговоює потреби, що пов’язані з освітою. Останні роки стали подійними і для тих, хто визначає зміст та якість освітнього процесу. Зміни в царині освіти, які довгими роками нароблялися як теоретиками, так і практикуючими освітянами України, нарешті мають шанс формалізуватися в нові базові документи для початку справжньої реформи.

Міністр Лілія Гриневич презентувала концептуальний документ для широкого обговорення під назвою «Нова школа. Простір освітніх можливостей». Вперше обговорення реформи освіти винесене поза межі професійних стін для ознайомлення всього суспільства з тими змінами, які потрібно підготувати та виконати всім учасникам процесу – від дітей, батьків, вчителів до міністрів та Президента країни. Вперше міністр чітко заявила – без консенсусу в суспільстві реформу здійснити буде неможливо.

Все суспільство має збагнути, що найбільша цінність, яку має країна – це її майбутнє, уособлене в молодому поколінні.

І обов’язок всіх чинників суспільства дбати про це майбутнє через підготовку молодого покоління для життя в конкуретному світі 21 століття.

Новими викликами для українського педагогічного середовища стали такі світові наробки, як концептуальне мислення, ключові компетентності для життя, педагогіка партнерства, виховання на цінностях, соціальна адаптація, повна інклюзія та дитиноцентризм. І звичайно в цьому новому освітньому процесі повинен з’явитися новий мотивований вчитель – гарант успішного майбутнього країни і все, що пов’язане з підготовкою таких вчителів.

Феномен Фінляндії створили саме вчителі, які колись отримали завдання стати гарантами майбутнього, і статус яких був піднятий суспільтсвом на відповідне місце, яке повинні займати в суспільстві гаранти його успішного майбутнього. З відсталої післявоєнної аграрної країни фінські вчитилі створили одну з передових технологічних країн світу. А якості освіти можуть позаздрити всі країни світу.

А ми б хотіли, щоб наших дітей вчили доктори наук?

А готові ми наповнити всі школи однаковим високотехнологічним обладнанням та першокласними цифровими бібліотеками? А готові наші студенти-педагоги стати робітниками знань і приймати участь в створенні знань на основі дослідницького процесу так, як це роблять фінські студенти – майбутні вчителі? Коли відповідь на ці базові питання буде консенсусно позитивна, тоді суспільство буде готове до інвестуання свого часу та ресурсів в реформу освіти, яка з моєї точки зору є єдиною першочерговою реформою для країни.

Україна приєдналась до участі у міжнародному тестуванні 15-літніх школярів у 2018 році PISA, яке з 2003 що три роки проводить ОБСЄ. Цей тест є унікальним, оскільки він безпосередньо не пов’язаний зі шкільною програмою, хоча містить завдання з мови, математики та науки. Тест призначений для оцінки, в якій мірі студенти в кінці обов’язкової освіти, можуть застосувати свої знання в реальних життєвих ситуаціях і бути підготовленими для повноцінної участі в житті суспільства. Кожного разу можуть тестуватися також якісь специфічні навики, наприклад фінансова грамотність або вирішення проблем. Цей тест також дозволяє порівнювати якість освіти в різних країнах та всередині самої країни. Результати його дозволяють приймати важливі управлінські та політичні рішення, що стосуються освіти всередині країн. Підготовка до участі в тесті підштовхує наше суспільство до переходу на компетентнісний підхід в освіті, а значить і до реформи.

Формування компетентностей потрібно починати з народження.

До п’яти років дитина оболодіває мовою, як головним підгрунтям всіх наступних компетентностей. Закладається її характер. Одною з дуже важливих компетентностей 5 річної дитини називають спостережливість – здатність бачити світ навколо себе і описувати його на рівні базових ознак. І ця компетентність дитини може мати фундаментальний вплив на зміну поведінки батьків. Так, 5-літні діти в США сприяли швидкому зниженню паління сигарет, оскільки піднімали недопалки батьків з питанням навіщо тато і мама хочуть себе вбити. Потім це повторилося зі сміттям, яке кидали батьки під ноги… Це сталося після того, як вчителі садків застосували інноваційні методики навчання дітей спостережливості. Важливою умовою успіху також є те, щоб діти з радістю сприймали нові знання та відкриття, які щодня чекають їх в освітніх закладах. І тут якість підготовки вчителів стає запорукою успіху.

Навчання впродовж життя є ще одним важливим елементом реформи. Світ змінюється так швидко, що йти «в ногу» з цими змінами зможе лише людина-творець, що відкрита до знань та є спів-творцем цих знань. Як це не звучить парадоксально, ми всі повинні стати вчителями для самих себе впродовж життя.

Тому все українське суспільство мусить обрати шлях інновацій саме в освіті, заради свого майбутнього!

object(WP_Term)#5087 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2096) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2096) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#5088 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(158) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(158) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті