Кожен 3-ій «експортний» долар є аграрним, — Мірошніченко
zerno zerno

Експорт українського зерна та сiльськогосподарської продукцiї щорічно зростає і приносить значні доходи до держбюджету України. Кожен 3-ій «експортний» долар є аграрним.

У минулорічному сезоні ми експортували понад 39 млн тонн зерна. Згідно з експертними прогнозами, у поточному маркетинговому році ця цифра зросте до 41 млн тонн. У той же час, у зв’язку із посиленням урядом габаритно-вагового контролю, дефiцитом вагонiв, аграрії зіштовхнулися із найбiльшими в iсторiї логістичними труднощами та несуть надвитрати при перевезенні зернових із полів до елеваторів та портiв. Збільшилась кількість ходок перевезення автотранспортом, кількість навантажувально-розвантажувальних робіт, лабораторних аналізів. І на це все потрібно в рази більше часу і коштів. ‎Логістичні витрати для аграріїв, товаровиробникiв у цьому сезоні загалом зростуть на 4-5 млрд грн тiльки через незбалансовану та незважену полiтику уряду.

Так, близько 63 % зернових вантажів у нашій країні доставляються у порти залізничним транспортом, 5 % – річковим, а 32 % – автотранспортом. Отож, якщо ми маємо для експорту 41 млн тонн зерна, то на автотранспорт припаде навантаження у розмірі 13-14 млн тонн, на залізницю – 26 млн тонн. І це лише зернові. А ще будуть ріпак, соя, насіння соняшнику, шрот, олія рослинна та iнше.

Кількість вагонів-зерновозів є недостатньою, оскільки з 1993 року їх не закуповують та не будують. Чому? Не зрозумiло, коли це необхiдно з огляду на попит, необхiдність пiдтримати економiку та власного виробника, попит на продукцiю наших пiдприємств. При потребі в 16-18 тис. вагонів- зерновозів є лише 13 тис., з яких справні – 7-8 тис. У минулому сезоні залізниця працювала на межі своїх можливостей. Товаровиробники та учасники ринку вже зіштовхнулися із наявними проблемами у залізничних перевезеннях. Це призводить до невиконання зобов’язань перед іноземними партнерами, простою суден в портах, виплати штрафiв. При цьому, вагони чітко розподілені між «сильними гравцями» цього бізнесу. А як бути іншим? Як Україні впоратися із перевезенням, доставкою рекордних врожаїв? На місяць необхідно перевозити і відвантажувати по 4 млн тонн.

Залізниця не впорається. Річковий транспорт у нас протягом останніх десятиріч не розвивався і станом на сьогодні може перевезти лише 2-2,5 млн тонн зерна на рiк. Відповідь очевидна – у нинішній ситуації лише автотранспортні перевезення можуть виручити.

Проте, якщо невідкладно не скасувати урядові нововведення щодо «застарiлих» габаритно – вагових обмежень, то аграрії та автоперевізники не осилять це завдання. Адже необґрунтованим є обмеження загальної маси автомобіля та вантажу 24-ма і 40-ка тоннами. Ринок та транспорт давно вже пiшли вперед, а чиновник залишився на рiвнi «старого ЗІЛу» та бажання «обилечивать» учасникiв ринку.  Маса сучасного вантажного автомобіля може становити 18 тонн, а вантажопідйомність – 40.

Чому? Тому що сучасний транспорт має багато осей та забезпечує необхiдне за нормами навантаження на дорогу. Тобто, загальна маса може досягати майже 58-60 тонн. При цьому правильний розподіл навантаження на кожну вісь авто не шкодить дорожньому покриттю.

Зазначені обмеження ставлять під загрозу експорт сільськогосподарської продукції та наші світові позиції, також вартують мiльярдiв гривень товаровиробникам та учасникам ринку. У результаті такої полiтики не буде ані збiльшення надходжень до бюджету, ані коштів на будівництво доріг. Тож замiсть ‎того, щоб у рамках допустимих навантажень на дороги цивiлiзовано заробляти вiд платних вантажних перевезень 5-6 млрд гривень, якi необхiдні для будiвництва дорiг, ми генеруємо для всіх збитки, окрiм тих, хто стоїть на вагових комплексах.

Окрім цього, на рівні уряду, Мінінфраструктури і Укрзалізниці потрібно паралельно вирішувати питання із невідкладним збільшенням кількості вагонів-зерновозів, iнвестувати в їх будiвництво та за рахунок надання монополiстом дисконту в тарифах стимулювати будiвництво власного парку вагонiв учасниками ринку. Необхiдно переглянути встановлені державою платежі за перевезення річковим транспортом, запровадити спрощений порядок заходу іноземного флоту у внутрішні води України.

Як демонструє практика, вирішення вказаних питань на рівні Мінінфраструктури є неможливим через бездіяльність останнього, а тому необхідним є втручання у ситуацію Прем’єр-міністра та уряду.

У зв’язку із цим ми будемо ініціювати розгляд порушених проблемних питань, пов’язаних із логістикою зернових та сiльскогосподарських вантажів, на засіданні Комітету Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин за участі Прем’єр-міністра, міністра інфраструктури, представників Укрзалізниці, річкового транспорту, вантажних автоперевізників, аграріїв.‎

Іван Мірошніченко
object(WP_Term)#4602 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(1820) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(1820) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#4603 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(119) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(119) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті