Новини
Чи може система реабілітації стати заручником політичної помсти?
IrynaSysoenko IrynaSysoenko

Проблема створення ефективної системи реабілітації в Україні та системи професійної підготовки фахівців у сфері відновлення здоров’я є складною та вкрай актуальною – це те, що необхідно нашій державі, а ефективна допомога з реабілітації потрібна учасникам АТО після поранень, протезування, людям після інсультів, інфарктів, операцій тощо.

Аналіз ситуації свідчить про неухильну тенденцію до погіршення здоров’я населення нашої держави, фахівці класифікують її як «кризову». На сьогодні в Україні налічується близько 2,7 млн осіб з інвалідністю, в тому числі – близько 153 тис. дітей.

Внаслідок АТО отримали поранення понад 10 тис. військовослужбовців, які потребують медичної, психологічної та фізичної реабілітації.

Порівняно з країнами Європи, смертність населення в Україні практично вдвічі вища. Ми маємо такі жахливі показники, зокрема, й внаслідок відсутності системного підходу до реабілітаційної допомоги людям з порушеннями здоров’я у зв’язку з захворюванням, пораненням або травмою.

Досвід останніх двох років засвідчив, що новими викликами є проведення бойових дій на сході країни, коли кількість осіб, які потребують ефективної реабілітації, зростає чи не щодня. Тому така ситуація потребує невідкладного впровадження загальнодержавної системи реабілітації.

З метою створення ефективної системи реабілітації в Україні, ще 2015 року за моєю ініціативою при Комітеті Верховної Ради України з питань охорони здоров’я створено Координаційну раду з питань реабілітації та Робочу групу з розроблення проекту Закону України «Про попередження інвалідності та систему реабілітації в Україні», який вже давно внесений до Верховної Ради України за реєстраційним номером 4458. Назва законопроекту є такою, оскільки метою реабілітації має бути попередження інвалідності.

Законопроектом пропонується розбудова цілісної системи реабілітації для всіх без винятку осіб, які її потребують, з метою реалізації права громадян на доступ до реабілітації, на відміну від нині чинного Закону України «Про реабілітацію інвалідів в Україні», сфера дії якого поширюється лише на осіб з інвалідністю та їх сім’ї.

На моє переконання, система надання реабілітаційної допомоги в Україні має змінюватись за зразком найкращих стандартів, прийнятих у європейських країнах, з урахуванням останніх рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ). ВООЗ переконливо закликає всі держави до розширення сфери реабілітаційних послуг, до підвищення їх якості та доступності.

І мені дуже приємно, що всі ті рекомендації, які надав ВООЗ, увійшли в суть законопроекту №4458. У законопроекті враховано рекомендації Оціночної місії ВООЗ щодо системи реабілітації в Україні. До речі, цей проект закону повністю підтримало Міністерство оборони України.

Прийняття Закону дозволить реформувати систему реабілітації в Україні відповідно до сучасних Європейських стандартів та рекомендацій не лише ВООЗ, а й ООН.

Прийняття закону відкриє шляхи до розроблення державних і регіональних цільових програм з реабілітації та попередження інвалідності.

Дія закону поширюється на:

  • людей з інвалідністю;
  • учасників бойових дій та АТО;
  • осіб з тимчасовим обмеженням життєдіяльності внаслідок перенесених захворювань;
  • осіб, які постраждали внаслідок нещасних випадків, техногенних і природних катастроф;
  • на дорослих і дітей з вродженими вадами та захворюваннями, на вагітних жінок з ускладненнями, що можуть призвести до інвалідності.

Закон забезпечить доступ до повноцінної реабілітації в спеціалізованих реабілітаційних центрах, реабілітаційних відділеннях медичних та санаторно-курортних закладів, центрах психологічної та соціально-психологічної реабілітації за місцем проживання.

 

Законопроект фактично поєднує Закон України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» 2005 року Валерія Сушкевича, який дотепер є актуальним, але доповнює чинний закон сучасною європейською системою медичної, психологічної та фізичної реабілітації.

Законопроектом передбачено:

  • гарантування та додаткове посилення державного забезпечення та компенсацій для людей з інвалідністю та учасників бойових дій;
  • прийняття Державної програми з попередження інвалідності відповідності до Державної типової програми реабілітації осіб з інвалідністю;
  • запровадження міжнародної класифікації функціонування, трирівневої системи реабілітації, мультидисциплінарних бригад фахівців;
  • розроблення науково обґрунтованих державних соціальних нормативів, стандартів, клінічних протоколів у сфері реабілітації, критеріїв та вимог до реабілітаційних заходів;
  • медичне, освітнє, науково-методичне, матеріально-технічне, фінансове і кадрове забезпечення реабілітаційних установ;
  • сприяння залученню громадських об’єднань осіб з інвалідністю та фахівців з реабілітації до формування та реалізації державної політики у сфері реабілітації;

Зрозуміло, що потрібно буде серйозно реформувати медичні установи. Особливо – мережу санаторно-курортних закладів, створивши на їхній базі сучасні, належно оснащені реабілітаційні відділення і центри.

 

Цей законопроект не є «особистою творчістю» моєю або інших депутатів, що долучились до співавторства – це результат роботи фахівців з усієї України, які знають досвід іноземних країн, багато навчались за кордоном і які щодня, своїми руками, здійснюють хворим той чи інший вид реабілітації.

Вважаю, що цей проект закону повинен об’єднати всіх парламентарів, незалежно від їх політичної приналежності, заради збереження здоров’я та життя наших громадян. Переконана, що люди, які мають нагальну потребу в ефективних реабілітаційних заходах, не можуть бути заручниками політичної кризи. Якщо профільний комітет ветеранів війни і учасників АТО, члени якого представляють партії коаліції, відхилить цей законопроект, то ще довго в нас не буде реабілітації того рівня, на який заслуговують громадяни нашої держави.

Тож дуже розраховую, що політичні намагання знецінювати результати роботи фракції «Об’єднання «Самопоміч», депутатом якої я є, не стануть вище інтересів людей! Я щиро хочу в це вірити і особисто готова вийти з співавторства законопроекту лише з метою голосування цього законопроекту парламентом.

Ірина Сисоєнко
object(WP_Term)#5063 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2017) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2017) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#5064 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(152) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(152) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті