Анна Романова: «Реформа туристичної галузі може принести в бюджет десятки мільйонів доларів»
romanova romanova

За 25 років незалежності відповідальність за розвиток та підтримку туристичної галузі перекладали з відомства на відомство 18 разів, а термін дії Державної цільової програми розвитку туризму та курортів закінчився ще у 2010 році. Останніми роками, в тому числі у 2016 році, на розвиток туризму держава не виділила жодної копійки. У проект бюджету 2017 року була знову подана пропозиція щодо фінансування промоції туристичного потенціалу країни на міжнародному рівні, але за попередньою інформацією, вона не була врахована.

Народний депутат фракції «Самопоміч», голова підкомітету туризму, курортів та рекреаційної діяльності вважає, що стимулювання з боку держави розвитку туристичної індустрії може привнести в економіку України понад 10 млрд. дол. США та створити десятки тисяч нових робочих місць. Проте уже декілька років поспіль така важлива галузь залишається поза увагою українських можновладців.

Які проблеми, на Вашу думку, заважають розвитку туризму в Україні?

Сьогодні окрім проблеми фінансування галузі, маємо ряд інших питань щодо підтримки та стимулювання розвитку туризму. Це і відсутність Державної цільової програми розвитку туризму та курортів, і необхідність оновлення та змін до морально застарілого законодавства, що регламентує туризм, оскільки чинний закон про туризм приймали ще у 1995 році. Окрім того, повноцінному становленню індустрії гостинності не сприяє і занедбана транспортна система України. Необхідно законодавчо забезпечити рівний доступ авіаперевізників та український ринок, адже зараз ціни на авіаквитки в нас, на жаль, неконкурентні порівняно із іншими країнами. Обласні та туристичні центри необхідно з’єднати залізничним сполученням, адже зараз потяг «Чернівці – Одеса» їде понад 18 годин, а «Укрзалізниця» не запускає такі популярні напрямки, як «Львів – Кам’янець-Подільський» або «Чернігів – Херсон», посилаючись на нерентабельність цих напрямків.

Також існує і візова проблематика. Сьогодні українська віза втричі дорожча за шенгенську, а отримати її навіть важче. Кількість туристів з країн ЄС, США, Канади, заможних країн Сходу залишається набагато меншою, ніж кількість візитерів з країни-агресора, Росії. Хоча кількість туристів з Росії за осанні роки значно зменшилась, їх кількість за минулий рік в 100 разів перевищила кількість туристів з Китаю. Все просто: росіяни мають безвізовий в’їзд до України, а громадяни Китаю повинні об’їхати всю країну, подати купу довідок, сплатити $135 і чекати два тижні заради української візи. І це в той час, коли весь світ зараз змагається за китайських інвесторів та туристів.

Водночас на численні звернення щодо лібералізації візового режиму відповідь одна – наші можновладці бояться хвилі мігрантів. Виникає питання звідки: з Катару, ОАЕ, Австралії чи Нової Зеландії?

Якими ж мають бути основні завдання «туристичної реформи»?

Розвиток в’їзного та внутрішнього туризму має стати одним із пріоритетів у стратегії розвитку України. Адже сфера туризму характеризується значним впливом на зайнятість населення, підприємницьку активність, залучення інвестицій та поліпшення іміджу країни.

Тож по-перше, уряд повинен розробити та затвердити Кодексу розвитку туристичної сфери України як програмний документ для галузі, а його імплементацією повинен займатись новостворений окремий орган виконавчої влади. У бюджетах мають бути закладені кошти на популяризацію туристичних ресурсів України як на внутрішньому, так і на міжнародному рівні. Для підприємців, які розвиватимуть «зелений» та агротуризм, необхідно передбачити програми державної підтримки.

Ми повинні привести українське законодавство до європейських стандартів якості, а також готувати у своїх навчальних закладах відповідних кваліфікованих спеціалістів для рекреаційно-туристичної сфери. І останнє, але далеко не найменш важливе – це збільшення кількості держав, громадяни яких можуть в’їжджати в Україну без віз, збільшення тривалості разового перебування в Україні з 90 до 360 днів.

Що сліл робити органам місцевого самоврядування щодо розвитку туризму на місцях?

По-перше, варто передбачити збереження в обласних, районних, міських радах окремих структурних підрозділів з питань туризму. Основним завданням такого підрозділу буде розробка та реалізація ефективної стратегії розвитку туризму та промоції власного міста або регіону. Бо для розвитку туризму необхідно пов’язати три речі: політичну волю, розвиток туристичної інфраструктури та промоцію унікальних властивостей регіону.

По-друге, потрібно затвердити або продовжити дію програми розвитку туризму та промоції дестинацій на найближчі роки. Також необхідно закласти достатньо коштів в бюджети на реалізацію цих програм. Я знаю багато випадків, коли затверджуються певні програми, але вони не діють, тому що для того, щоб отримати результат, необхідно інвестувати як фінансові, так і людські ресурси. За підрахунками експертів для того, щоб 300 тисячне місто, яке лише розпочинає туристичний шлях, стало приймати бодай 100 тисяч туристів на рік, необхідно інвестувати в промоцію та програми просування туристичного бренду не менше 1 мільйону гривень. Але треба ефективно витрати ці кошти. Потрібно визначити цільові аудиторії та правильно представляти свою громаду, свій край.

Багато хто переконаний, що розвиток туризму під час війни – не на часі…

Є чимало скептиків, які впевнені, що військові дії – не час для розвитку туризму. Військовий конфлікт займає менше 6% території України, а ризик терактів у столиці України навіть менший, ніж у будь якій європейській столиці світу. Так, кількість іноземних туристів, починаючи з 2014 року, скоротилася вдвічі: з 25 мільйонів зараз ми два роки поспіль приймаємо в нашій країні щороку близько 13 мільйонів людей. Основна причина – це страх війни та непоінформованість іноземців про реальний стан речей. І тут ми повинні взяти приклад Грузії, Ізраїлю, Туреччини або Кіпру, де держави завжди активно сприяли розвитку туризму, незважаючи на наявність певної нестабільності.

На Вашу думку, чи дасть поштовх для розвитку туризму проведення Євробачення-2017 у Києві?

Все залежить від нас. Від того, наскільки держава зможе ефективно використати той шанс, який подарували нам Джамала. Адже недостатньо просто підготуватися технічно, треба на належному рівні підготувати всю туристичну інфраструктуру та сервіс країни для прийому іноземців. Ми отримали кредит довіри, який необхідно використати правильно. У цьому випадку для приваблення правильної європейської публіки вкрай важлива інформаційна політика.

Анна Романова
object(WP_Term)#5059 (16) { ["term_id"]=> int(1) ["name"]=> string(12) "Новини" ["slug"]=> string(4) "news" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(1) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(2093) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(1) ["category_count"]=> int(2093) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Новини" ["category_nicename"]=> string(4) "news" ["category_parent"]=> int(0) } object(WP_Term)#5056 (16) { ["term_id"]=> int(133) ["name"]=> string(12) "Статті" ["slug"]=> string(9) "analytics" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(133) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(1) ["count"]=> int(158) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(133) ["category_count"]=> int(158) ["category_description"]=> string(0) "" ["cat_name"]=> string(12) "Статті" ["category_nicename"]=> string(9) "analytics" ["category_parent"]=> int(1) }
Статті